Centrum města by mělo být co nejklidnější a mělo by v něm být co nejméně automobilové dopravy, míní primátor Plzně Martin Baxa.

Centrum města by mělo být co nejklidnější a mělo by v něm být co nejméně automobilové dopravy, míní primátor Plzně Martin Baxa. | foto: Martin Polívka, MF DNES

Plzeň má plán na zklidnění středu města, jsou v něm další pěší zóny

  • 17
V Plzni se znovu rozjela debata o omezení dopravy v centru města. Primátor Martin Baxa a jeho náměstek Petr Rund chtějí, aby se některé ulice ve středu Plzně změnily v pěší zóny. O záměru po prázdninách rozhodnou zastupitelé a nejspíš to bude napínavý souboj o každý hlas.

Podle návrhu se mají některé ulice ve středu Plzně změnit v pěší zóny a měly by vytvořit kříž spojující přes Riegrovu a Dřevěnou ulici sady Pětatřicátníků s Křižíkovými sady.

Od Branky by vedla pěší zóna až do Dominikánské ulice. To by znamenalo, že by auta přestala projíždět mezi biskupstvím a katedrálou svatého Bartoloměje na náměstí Republiky.

Rozhovor s Petrem Domanickým o omezení dopravy v centru PlzněČtěte v pátek, 14. 6.

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Po prázdninách mají o záměru rozhodnout zastupitelé. Dá se přitom čekat napínavý souboj o každý hlas. Pokusy omezit automobilovou dopravu ve středu Plzně tradičně narážejí na odpor politiků, kteří argumentují tím, že by se centrum umrtvilo.

Primátor Martin Baxa z ODS se toho ale nebojí. "Někteří si myslí, že se do centra má jezdit autem. Jiní jsou jako já přesvědčení, že centrum města by mělo být co nejklidnější a mělo by v něm být co nejméně automobilové dopravy. Byl bych rád, abychom přijali jednoznačně rozhodnutí, jak se dál bude centrum města rozvíjet," prohlásil Baxa. Zdůrazňuje, že osobní dopravu z centra nelze vyloučit zcela. "Ale myslím, že se v něm dá doprava výrazně omezit," sdělil primátor.

Souhlasíte s omezením dopravy v centru Plzně?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 18. června 2013. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 572
Ne
Ne 188

Například náměstek primátora pro dopravu Miloslav Šimák z ČSSD ale netají, že se mu plán nezamlouvá. "Zamezení vjezdu je jeden krok. Ale jde o to, abychom tím celou oblast nezmrtvili," řekl Šimák.

Jako příklad uvádí pěší zónu v ulici Bedřicha Smetany. "Nepovedlo se do ní dostat život. Dokud se to nepodaří skloubit, byl bych proti tomu, abychom všude dělali pěší zóny," tvrdí náměstek. Právě ulicí Bedřicha Smetany ale v centru Plzně denně projde nejvíc lidí a jedná se o jednu z nejpříjemnějších tras ve středu města.

Náměstek primátora Petr Rund z ODS upozorňuje, že většina aut, která nyní přes náměstí Republiky jezdí, si tudy jen zkracuje cestu při průjezdu jinam.

Plzeňský architekt Petr Domanický.

"Nechceme centrum úplně bez aut. Ale také nechceme, aby přes náměstí pouze projížděla," prohlásil Rund. Věří, že omezení dopravy neznamená, že se centrum umrtví, ale naopak oživí. Náměstek se domnívá, že střed města lze postupnými kroky výrazně zklidnit do dvou až tří let.

Architekt Petr Domanický upozorňuje na potřebu omezit provoz v centru Plzně mnoho let. "Zdá se mi, že někteří politici tady usnuli v šedesátých letech a už se neprobudí. Už mě to ani nerozčiluje, ale je mi z toho smutno. Centru Plzně chybí hektary pěších zón a parků," konstatoval.

Architekt tvrdí, že střed města je přetížený auty. "Centrum bude dobře fungovat tehdy, pokud tam budou volné plochy, zeleň a děti tam budou moci běhat bez obavy, že by vběhly pod auto," uvedl Domanický.