Plzeňský pekař Roman Sebera u sto let staré pece a před domem s pekárnou....

Plzeňský pekař Roman Sebera u sto let staré pece a před domem s pekárnou. Objekt čeká demolice kvůli rekonstrukci železniční trati z Plzně na Domažlice. (17. června 2016) | foto: Martin Polívka, MAFRA

Přestavba železnice přinese bourání, padne i známé plzeňské pekařství

  • 10
Do dvou let, nejpozději do začátku roku 2019, by měla začít přestavba železniční trati z Plzně na Domažlice. Vyžádá si demolice budov u areálu plzeňské Škodovky a bourat se bude i vyhlášené pekařství U Seberů.

Na začátku 90. let minulého století vznikl podle pamětníků v ulici Na Pile v plzeňské čtvrti Zátiší první oficiální noční podnik. Rodina Seberových v domě o pár čísel dál rozjela soukromou pekárnu s téměř stoletou pecí.

Když Plzeň obkroužil dálniční obchvat, zmizela z této části Domažlické třídy většina kamionů i lehkých žen postávajících na ulici. Dnes je mnoho domů v bloku mezi Domažlickou a Emingerovou ulicí opuštěných.

Čeká je demolice. Musí ustoupit modernizaci železniční trati na Domažlice, která podle schválených projektů povede trochu jinudy než ta současná. Zmizí i železniční přejezd na frekventované silnici, místo něj budou auta nad novou tratí jezdit po mostě.

„Soutěž na demolice budov už je vypsaná. Jedná se o přípravu území před samotnou stavbou,“ podotkl náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Mojmír Nejezchleb. Podle jeho odhadu by práce na samotné stavbě mohly začít do dvou let.

Většinu budov včetně garáží a kůlen určených k demolici už SŽDC vykoupila od původních vlastníků nebo je jejich vlastníkem město.

Sokolovně se bourání vyhne, vedlejší pekárně už ne

Náměstek plzeňského primátora Pavel Šindelář řekl, že podle jeho informací ještě není zcela dořešena otázka náhrady antukového hřiště u sokolovny, které je v zóně potřebné pro stavbu.

„U nemovitostí a budov, které jsou určené k demolici, je už vyřešené vše. Jediné, co jsme poskytovali, byly výpůjčky. Nemovitosti jsme vykoupili a do doby, než dojde k jejich demolici, je mohou firmy využívat formou výpůjčky,“ přiblížil náměstek Pavel Šindelář.

Sokolovně, která je první budovou stojící v bloku domů ve směru od centra Plzně, se demolice jistě vyhnou.

Smůlu ale má pekař Roman Sebera. Podniká v domě jen kousek od sokolovny. V současné době ho má také ve výpůjčce od SŽDC. V domě denně peče stovky bochníků chleba.

„Čekáme, co bude. Jsme rádi za každý další měsíc, kdy můžeme péct. Ale je mi jasné, že smyčka se stahuje čím dál víc, že se už něco dít bude. Jakmile baráky kolem vystěhovali, okamžitě se do nich začali sjíždět sběrači železa a bezdomovci,“ říká Sebera.

I když to nebylo jednoduché, nakonec se mu podle jeho slov podařilo přesvědčit vlastníka budovy, že v ní bude dál péct chleba. Argumentoval i tím, že když v ní bude, nikdo ji vlastníkovi nevyrabuje. Navíc funguje tak trochu i jako hlídač okolních prázdných budov, protože z pekárny může vidět, zda se v nich děje něco nepřístojného.

V areálu Škodovky dělníci vytrhají část železniční vlečky

„Říkal jsem jim, že je mi jasné, že mě vystěhují a že dům zůstane prázdný. Štvala mě ale představa, že když pak za pár let pojedu kolem, barák bude ještě stát. A mně bude do breku, že jsem ve staré peci, která nejde přestěhovat, mohl klidně ještě péct. Teď se modlíme a držíme si palce, aby stavba začala co nejpozději. Každý měsíc, kdy můžeme ještě péct, je samozřejmě dobrý,“ říká pekař, který jako jeden z prvních v Plzni otvíral před více než čtvrt stoletím soukromou pekárnu.

Kdy bude muset dům definitivně opustit, zatím nedokáže nikdo přesněji odhadnout. Roman Sebera nyní hledá prostory, kde by mohl pekařství dál provozovat.

Takzvaný přesmyk domažlické trati, jak se stavba oficiálně jmenuje, neznamená jen zbourání mnoha domů mezi škodováckým areálem a železničním přejezdem na Domažlické třídě.

Přímo v průmyslovém areálu budou muset stavbaři vytrhat část železniční vlečky. Součástí této etapy stavby je i nová silnice od stávajícího mostu na Domažlické třídě až za současný železniční přejezd, který překonávají i trolejbusy.

Nová silnice bude od současného mostu přes chebskou trať pokračovat rovně a ve srovnání se stávající bude více posunuta směrem ke Skvrňanům.