Parkoviště před fakultní nemocnicí v Plzni na Lochotíně bývá denně zaplněné do posledního místečka.

Parkoviště před fakultní nemocnicí v Plzni na Lochotíně bývá denně zaplněné do posledního místečka. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

O parkování u nemocnice v Plzni se rozhodne už brzy, možnosti jsou dvě

  • 39
Buď velký parkovací dům před nemocnicí, nebo menší budova pro automobily přímo v areálu špitálu. To jsou dvě varianty řešení letitých potíží s parkováním před fakultní nemocnicí v Plzni na Lochotíně. Rozhodnout by se mohlo do čtvrt roku.

Radnice, která roky mluvila o stavbě parkovacího domu, dospěla k závěru, že bez fakultní nemocnice se nehne z místa. A vedení nemocnice má říct, zda přistoupí na variantu PPP projektu, kdy by vlastnila dům, který bude splácet.

Plán má ale z pohledu fakultní nemocnice vady na kráse. Tou největší by byla nutnost za dům po dobu dvaceti let doplácet ročně přes 30 milionů korun, a to i v případě, že by se dařilo téměř 20 milionů ročně získat za parkování.

Podle studie, kterou nechalo město zpracovat, by mohl před nemocnicí vyrůst v roce 2015 parkovací dům pro zhruba 1 100 aut. Stavba by stála přibližně 370 milionů. Studie tvrdí, že pokud by parkující platil hodinovou sazbu deset korun, pak by se ročně vybralo 18,5 milionu. Ovšem splátka za stavbu by byla po dobu 20 let zhruba 50 milionů.

Radnice o postavení parkovacího domu stojí mimo jiné proto, že by se tím vyřešila nutnost postavit u nemocnice protihlukovou bariéru od silnice, kterou chce protáhnout do centra Plzně.

Náměstek primátora Plzně Miloslav Šimák tvrdí, že město nemůže vstoupit do projektu jako hlavní hráč a budoucí majitel domu. "Je možné projekt udělat ve spolupráci se soukromou firmou. Ale základní podmínkou je, že ten, kdo projekt povede dál, je stát, tedy fakultní nemocnice. Všechny dotčené pozemky jsou totiž ve vlastnictví státu a právo hospodařit na nich má nemocnice," prohlásil Šimák.

Náměstek tvrdí, že pokud by mělo město převzít hlavní roli, muselo by pozemek od státu získat, což by bylo zdlouhavé a projekt by se dokonce mohl výrazně prodražit.

Miloslav Šimák tvrdí, že o projektu byli informovaní zástupci ministerstva zdravotnictví i fakultní nemocnice. "Už to prověřují, protože potřeba parkovacích míst u nemocnice je velká," sdělil náměstek. Očekává, že do čtvrt roku padne rozhodnutí, zda a v jaké podobě bude projekt pokračovat.

Nemocnice si udělá ještě vlastní studii

Ředitelka Fakultní nemocnice v Plzni Jaroslava Kunová ale z projektu na stavbu velkého parkovacího domu příliš nadšená není a tvrdí, že je to komplikovaná záležitost.

Dokonce uvedla, že kdyby radnice měla dřív jasno o prodloužení silnice od nemocnice do centra, mohl si špitál problém s parkováním vyřešit sám stavbou parkovacího domu ve svém areálu.

"Jenže město pořád chtělo parkovací dům jako protihlukovou bariéru a dlouho nevědělo, jak to s tou silnicí vlastně bude. Takže už asi pět let zbytečně posloucháme nadávaní pacientů, že není kde zaparkovat," konstatovala Kunová.

Ředitelka nemocnice je přesvědčena, že pokud má parkovací dům plnit roli protihlukové bariéry, mělo by se na projektu víc podílet město, které chce silnici spojit s centrem Plzně a udělat z ní tak frekventovanou trasu.

Jaroslava Kunová navíc zdůrazňuje, že zaměstnanci nemocnice by za parkování v domě museli platit jen symbolické poplatky a pacienti co nejméně.

Kunové se nelíbí, že podle studie města by musela nemocnice na parkovací dům ročně dávat přibližně 30 milionů korun. "Myslím, že to bychom nemohli," říká.
Ředitelka tvrdí, že by dala přednost menšímu parkovacímu domu v areálu nemocnice. "Uděláme si ještě vlastní studii o tom, jak bychom pokryli vlastní potřeby parkování," sdělila.