Radnice změnami poprvé dává v praxi najevo snahu regulovat parkování, a tedy i provoz v historickém jádru a vytlačit auta do parkovacího domu. Ten podle vedení města není dost využívaný.
Primátor Plzně Martin Zrzavecký z ČSSD upozornil, že radní také schválili novou koncepci pro parkování. „Jasně jsme se tak vydali cestou k tomu, aby byl systém efektivnější,“ prohlásil.
V současné době se v zónách A, B a C platí za hodinu stání 30, 20 a 10 korun. Od října se tyto sazby zvednou o deset korun.
Navíc v zóně A, což je v podstatě historické jádro Plzně, bude zavedena progresivní sazba. Za první hodinu se bude účtovat 40, za druhou 50 a od třetí hodiny už 100 korun. Při platbě Plzeňskou kartou ovšem budou platit sazby 32, 40 a 80 korun.
„Zaváděli jsme to z toho důvodu, že město vybudovalo parkovací dům Na Rychtářce, a má tedy zájem, aby byl naplněn,“ vysvětloval progresivní sazbu náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík z KDU-ČSL.
Proč ale město dává „slevu“ držitelům Plzeňské karty? „My si vážíme lidí, kteří nepoužívají auto denně a využívají městskou hromadnou dopravu, a z toho důvodu se je snažíme zvýhodnit,“ sdělil Náhlík.
Nicméně řada lidí v Plzni vlastní Plzeňskou kartu, i když jezdí zpravidla autem a veřejnou dopravou jen zřídka.
V současné době lze Plzeňskou kartou platit v 80 ze 140 parkovacích automatů. Pro platby bankovními kartami se přístroje teprve budou upravovat.
Nové sazby v parkovacím domě Na Rychtářce
Snížené sazby začnou platit od začátku letošního října. |
Radnice rovněž sníží sazby za předplatitelské karty na parkování v zónách A, B.
Tyto karty jsou určené především místním podnikatelům. Ukázalo se však, že o ně byl malý zájem a jedním z důvodů mohla být cena.
Například v zóně A se prodaly za cenu 35 tisíc korun ročně pouze tři karty a v zóně B za cenu 20 tisíc korun ročně pouze sedm. „Cena předplatitelských karet byla vyhodnocena jako příliš vysoká,“ sdělil Náhlík. Nově se tedy v zóně A bude platit ročně 25 tisíc korun. V zóně B bude cena snížená z 20 tisíc na 18 500 ročně.