Nádraží v Kralovicích | foto: Petr Ježek, MF DNES

Zarostlá a rozkradená železniční trať je na prodej. Za miliony korun

  • 78
Osud železniční trati z Mladotic do Kralovic na severním Plzeňsku je zřejmě definitivně zpečetěn. Před patnácti lety po téhle lokálce prodrnčel poslední motorák a nyní ji ministerstvo dopravy zařadilo na seznam tratí, které jsou na prodej. Když ji nikdo nekoupí, může trať nahradit například cyklostezka.

Po kolejích to bylo z Mladotic do Kralovic dvanáct kilometrů. V současné době už trať vlastně neexistuje. Podstatnou část kolejnic ukradli zloději, zbytek ukryla křoviska, která tam od průjezdu posledního vlaku stačila vyrůst. V některých úsecích se už dnes po někdejší trati nedá ani jít pěšky.

Místní starostové roky bojovali za to, aby trať zachránili a znovu po ní jezdily vlaky. Starosta Mladotic Zdeněk Slach loni řekl, že zrušit jen část trati na trase mezi Rakovníkem a Mladoticemi, je nesmysl.

"Pokud by se zrušila, přestaly by jezdit přes obce autobusy náhradní dopravy. Navíc tahle cesta bývala důležitou propojkou mezi hlavními tratěmi. Všude se přitom mluví o důležitosti ekologické dopravy," argumentoval Slach.

Podle návrhu pravidel převodu bude nejprve vyhlášena na koupi tratě veřejná soutěž. Ta počítá s cenou zhruba 1,5 milionu korun za kilometr. "Je nereálné, že za tuto cenu si ji někdo koupí," upozorňuje Jiří Mužík, šéf Sdružení železničních společností. Když nebude zájemce, stát nabídne trať ministerstvu obrany, u kterého se rovněž zájem nečeká. Pak ji může zrušit.

Železniční nadšenci by museli na záchranu trati sehnat miliony

Ministerstvo dopravy argumentuje tím, že nemůže zvýhodnit obce před jinými zájemci bezúplatným převodem. Takový postup by byl považován za nedovolenou veřejnou podporu. Už i největší optimisté připouštějí, že naděje na záchranu téhle trati je hodně malá.

Marek Plochý z občanského sdružení Plzeňská dráha, které mimo jiné stojí za každoroční akcí Bezdružické parní léto na lokálce z Pňovan do Bezdružic, nevidí jako reálné, že by železniční nadšenci dokázali dát dohromady tolik milionů na koupi. A pak za další spousty peněz ji obnovit.

"Vzhledem k finančním požadavkům je to dost nereálné. Nejčernější scénář je, že tratě skoupí spekulanti, prodají železo do sběrných surovin a pak pozemky developerům. Pořád tvrdíme, že máme nejhustější železniční síť v Evropě, ale naše společnost ji nedokáže využít," soudí Plochý.

Před šesti roky měla trať z Mladotic do Kralovic ještě velkou naději, že se na ni vrátí vlaky. Specializovaná firma počítala, co všechno by se muselo udělat, aby po trati se spoustou přejezdů mohly znovu dunět osobní motoráky nebo lehké nákladní vlaky. Podle propočtů SŽDC z roku 2004 by oprava trati z Mladotic spolkla 80 milionů korun, pokud by po ní jezdily jen lehké vlaky omezenou rychlostí.

Pokud by po trati měly jezdit namísto lokálky klasické osobní a nákladní vlaky, pak by v cenách roku 2004 spolkla oprava 140 milionů. Jen oprava mostu přes Mladotický potok by spotřebovala nejméně 20 milionů. Po případném obnovení provozu by kraj musel i na téhle trati vlaky dotovat.

Když k 1. lednu 1997 České dráhy zastavily na téhle trati provoz, argumentovaly hlavně tím, že vlak tu využívá strašně málo lidí. Na nádražíčko Trojany v lesích to měli lidé ze stejnojmenné obce dva kilometry. I zastávka Mariánský Týnec by musela být mnohem blíže zdejší významné kulturní památce než zastávka původní, aby lidé při cestování více využívali vlaky.

Když trať nikdo nekoupí, čeká ji likvidace, kompletní vytrhání kolejnic i pražců. Co bude dál? Jednou z možností je vytvořit z ní cyklostezku. "I to je jedna z možných variant. Cyklostezka by mohla přitáhnout lidi do Mariánského Týnce i do Kralovic," připouští tajemník kralovické radnice Pavel Vrána.