Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zarostlá a rozkradená železniční trať je na prodej. Za miliony korun

  9:13aktualizováno  9:13
Osud železniční trati z Mladotic do Kralovic na severním Plzeňsku je zřejmě definitivně zpečetěn. Před patnácti lety po téhle lokálce prodrnčel poslední motorák a nyní ji ministerstvo dopravy zařadilo na seznam tratí, které jsou na prodej. Když ji nikdo nekoupí, může trať nahradit například cyklostezka.

Nádraží v Kralovicích | foto: Petr Ježek, MF DNES

Po kolejích to bylo z Mladotic do Kralovic dvanáct kilometrů. V současné době už trať vlastně neexistuje. Podstatnou část kolejnic ukradli zloději, zbytek ukryla křoviska, která tam od průjezdu posledního vlaku stačila vyrůst. V některých úsecích se už dnes po někdejší trati nedá ani jít pěšky.

Místní starostové roky bojovali za to, aby trať zachránili a znovu po ní jezdily vlaky. Starosta Mladotic Zdeněk Slach loni řekl, že zrušit jen část trati na trase mezi Rakovníkem a Mladoticemi, je nesmysl.

"Pokud by se zrušila, přestaly by jezdit přes obce autobusy náhradní dopravy. Navíc tahle cesta bývala důležitou propojkou mezi hlavními tratěmi. Všude se přitom mluví o důležitosti ekologické dopravy," argumentoval Slach.

Podle návrhu pravidel převodu bude nejprve vyhlášena na koupi tratě veřejná soutěž. Ta počítá s cenou zhruba 1,5 milionu korun za kilometr. "Je nereálné, že za tuto cenu si ji někdo koupí," upozorňuje Jiří Mužík, šéf Sdružení železničních společností. Když nebude zájemce, stát nabídne trať ministerstvu obrany, u kterého se rovněž zájem nečeká. Pak ji může zrušit.

Železniční nadšenci by museli na záchranu trati sehnat miliony

Ministerstvo dopravy argumentuje tím, že nemůže zvýhodnit obce před jinými zájemci bezúplatným převodem. Takový postup by byl považován za nedovolenou veřejnou podporu. Už i největší optimisté připouštějí, že naděje na záchranu téhle trati je hodně malá.

Marek Plochý z občanského sdružení Plzeňská dráha, které mimo jiné stojí za každoroční akcí Bezdružické parní léto na lokálce z Pňovan do Bezdružic, nevidí jako reálné, že by železniční nadšenci dokázali dát dohromady tolik milionů na koupi. A pak za další spousty peněz ji obnovit.

"Vzhledem k finančním požadavkům je to dost nereálné. Nejčernější scénář je, že tratě skoupí spekulanti, prodají železo do sběrných surovin a pak pozemky developerům. Pořád tvrdíme, že máme nejhustější železniční síť v Evropě, ale naše společnost ji nedokáže využít," soudí Plochý.

Před šesti roky měla trať z Mladotic do Kralovic ještě velkou naději, že se na ni vrátí vlaky. Specializovaná firma počítala, co všechno by se muselo udělat, aby po trati se spoustou přejezdů mohly znovu dunět osobní motoráky nebo lehké nákladní vlaky. Podle propočtů SŽDC z roku 2004 by oprava trati z Mladotic spolkla 80 milionů korun, pokud by po ní jezdily jen lehké vlaky omezenou rychlostí.

Fotogalerie

Pokud by po trati měly jezdit namísto lokálky klasické osobní a nákladní vlaky, pak by v cenách roku 2004 spolkla oprava 140 milionů. Jen oprava mostu přes Mladotický potok by spotřebovala nejméně 20 milionů. Po případném obnovení provozu by kraj musel i na téhle trati vlaky dotovat.

Když k 1. lednu 1997 České dráhy zastavily na téhle trati provoz, argumentovaly hlavně tím, že vlak tu využívá strašně málo lidí. Na nádražíčko Trojany v lesích to měli lidé ze stejnojmenné obce dva kilometry. I zastávka Mariánský Týnec by musela být mnohem blíže zdejší významné kulturní památce než zastávka původní, aby lidé při cestování více využívali vlaky.

Když trať nikdo nekoupí, čeká ji likvidace, kompletní vytrhání kolejnic i pražců. Co bude dál? Jednou z možností je vytvořit z ní cyklostezku. "I to je jedna z možných variant. Cyklostezka by mohla přitáhnout lidi do Mariánského Týnce i do Kralovic," připouští tajemník kralovické radnice Pavel Vrána.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Revizoři a policisté honili černého pasažéra, z tašky vyhazoval marihuanu

Černý pasažér a ještě s marihuanou v tašce. Takový „úlovek“ se v pondělí podařil revizorům a policistům v Plzni. Mladíkovi, kteří před nimi utíkal, teď hrozí...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Plzeňský kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Bouřky a vydatný déšť v Hradci Králové
Dešťová voda už nepoteče do kanálu, mohla by třeba zalévat park

Plzeňská radnice chce, aby město lépe hospodařilo s vodou. Chystá projekty na zadržení a využití dešťové vody nebo na vytváření lepších klimatických podmínek...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.