Oprava kolejí v Pražské ulici si vyžádá i přerušení tramvajového provozu. Většina výluk je ale naplánována na víkendy. Ilustrační snímek

Oprava kolejí v Pražské ulici si vyžádá i přerušení tramvajového provozu. Většina výluk je ale naplánována na víkendy. Ilustrační snímek | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Oprava uzavře Pražskou ulici v Plzni, budou tu nové koleje i ostrůvek

  • 8
Pražská ulice v centru Plzně bude od pondělí pro auta uzavřena. Začne tady totiž rekonstrukce a přestavba, která ji změní k nepoznání. Tramvaje budou nově stavět u chodníků a středový ostrůvek znemožní šoférům aut, aby stojící soupravu objeli.

Oprava ulice začne tím, že se za plného tramvajového provozu bude překládat vodovod, kanalizační šachta a upravovat se budou sítě v chodníku kolem BCB centra, kde dělníci postaví provizorní tramvajovou trať. 

"Od pondělí budou osazeny nové dopravní značky. Od mostu přes Radbuzu budou moci do Pražské ulice od pondělí zajíždět jen vozidla stavby, zásobování a záchranáři," uvedl Ondřej Prokop, vedoucí oddělení přípravy mostů a komunikací magistrátního odboru investic.

V oblasti U Zvonu je od pondělí zakázáno parkování. Aby dál mohly fungovat místní firmy a hotely, zásobování a klienti se k nim dostanou z náměstí Republiky Dřevěnou ulicí, kde bude otočena jednosměrka - nově bude možný jen průjezd z náměstí Republiky ke Zvonu.

Jakmile bude hotová provizorní kolejová trať na chodníku kolem BCB centra, stavaři na ni přesměrují tramvaje mířící z náměstí Republiky k hlavnímu vlakovému nádraží a dělníci začnou vytrhávat koleje v silnici. Naprostá většina výluk, kdy nepojedou tramvaje a nahradí je autobusy, je naplánována na víkendy.

Kdo přijede do Plzně za rok, ten Pražskou ulici nepozná. Za 145 milionů korun se v ní rozšíří chodníky, vznikne nová tramvajová točna a koleje už nepovedou prostředkem ulice, ale při chodnících.

A co víc, když budou tramvaje stát v nových zastávkách, žádné auto je neobjede, ale šoféři budou muset čekat, dokud tramvaj neodjede ze stanice.

Projektanti se inspirovali autobusovými zastávkami na Francouzské třídě v Plzni na Slovanech. Zjednodušeně řečeno, když autobus zastaví ve stanici, od pruhu pro druhý směr jej odděluje zvýšený středový ostrůvek. Autům tak nezbývá nic jiného, než počkat, dokud pasažéři nevystoupí a nenastoupí, a autobus neodjede.

"Pro řidiče městské dopravy jsou tyto typy stanic výhodné v tom, že se lépe mohou soustředit na nástup a výstup cestujících a nemají problém s okamžitým výjezdem ze stanice, žádné auto je zleva neobjíždí," vysvětlil šéf Plzeňských městských dopravních podniků Michal Kraus.

Zatímco na Francouzské třídě je ostrůvek dlouhý přibližně 25 metrů, v Pražské ulici to bude 65 metrů. "Ve směru k točně na něj bude navazovat ještě zazeleněná část do míst, kde v budoucnu může být vjezd do zamýšlené budovy galerie," dodal Martin Prokop.

Vedoucí plzeňské dopravní policie Karel Machulda řekl, že takovéto zastávky se ve světě běžně používají a i v Plzni se osvědčily.

"Jejich cílem je zpomalit řidiče při jízdě kolem velmi frekventované zastávky. Pražská ulice patří v centru mezi velmi frekventované," uvedl Karel Machulda

Oprava Pražské ulice v části od Zvonu až k náměstí, se také plánuje. Začít by měla ještě letos.