Stoletý Wilsonův most v centru Plzně čeká oprava. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Wilsonův most sloužil lidem 100 let, teď ho čeká generální oprava

  • 4
Přežil dvě války, okupaci i povodně. Několikrát změnil jméno podle toho, kdo zrovna vládl. Wilsonův most přes řeku Radbuzu v centru Plzně slouží lidem už déle než 100 let, teď ale na něm život ustane. Čeká ho oprava a uzavírka. Pro auta začne už v pondělí 8. července, pak se omezení dotkne i spojů MHD.

Od pondělí se Wilsonův most uzavírá pro běžnou dopravu, za další tři týdny i pro městské trolejbusy a autobusy. Pak se do dlažby památkově chráněné stavby zakousne těžká technika. Stavbaři se podívají do útrob mostu, odvezou veškerou výplň, která je v prostoru mezi oblouky mostu a vozovkou, kamennou konstrukci zkontrolují, opraví a pořádně zaizolují.

Objížďka mostu

V prvních dnech uzavírky se proud aut, jedoucích od Slovan, rozdělí na křižovatce U Jána. Část vozidel pojede po průtahu kolem fotbalového stadionu Viktorie Plzeň. Zbylá auta pojedou přes starý most u Jána a Anglické nábřeží k Mrakodrapu.
Další variantou je dojet přes most Milénia ulicí U Trati až na Belánku.
Po kompletním otevření Prokopovy ulice se šoférům naskytne další možná trasa z ulice U Trati do centra na kruhový objezd U Mrakodrapu. 
Pěší budou muset obcházet most po lávce k bývalému Domu kultury

Jak dokázal most sloužit bez větších problémů sto let? "Tenkrát to byla precizní práce jednotlivých řemeslníků, kteří se na stavbě podíleli. Každý při takové práci cítil, že je někdo. I když to byl v uvozovkách jen kameník, v oboru musel být zběhlý. Každá firmička, která se na budování mostu podílela, se chtěla předvést, ukázat to nejlepší, aby mohla dostat další zakázku," říká největší znalec plzeňských mostů Josef Hlavnička.

Teď se do opravy mostu pustí sdružení firem Stavby mostů Praha a Eurovia CS. Tendr vyhrály s nabídkou mírně převyšující 50 milionů korun.

Jakmile se most zavře pro auta, technici začnou připravovat přepojení asi 150 napájecích kabelů schovaných v podzemních tunelech mezi měnírnou za ředitelstvím Dopravních podniků, Wilsonovým mostem a křižovatkou Americké třídy s Anglickým nábřežím. Toto vedení napájí troleje pro trolejbusy a tramvaje v centru města.

"Některé kabely pamatují opravdu hodně, jsou ještě v kovových pláštích. Původní napájecí kabely, které vedou skrze most, musíme postupně a po jednom přepojit na nové natažené na provizorních lávkách. Přepojovat se bude hlavně přes den mimo dopravní špičku. Nejrizikovější kabely pouze v noci, kvůli co nejmenšímu dopadu na dopravu," vysvětlil ředitel úseku drážní cesty plzeňských Dopravních podniků Josef Vracovský.

Odpojené staré kabely dělníci vytahají z podzemí a pak stavaři zvětší podzemní kolektor, do nějž se pak napájecí kabely pro trolejbusy a tramvaje v centru města zase vrátí.

Nový kolektor s kabely i vozovka na mostě by měly být hotové do konce letošního roku. Kompletní oprava mostu potrvá až do května příštího roku.

Na stavbu a případné výměny kamenných kusů budou dohlížet památkáři, protože most je zapsaný v seznamu památek. "Dlažba na opraveném mostě bude zase kamenná. Všechny kamenné prvky by tam měly zůstat v maximální možné míře," řekl Ondřej Prokop z magistrátního útvaru investic.