Autor komiksu Opráski sčeskí historje vytvořil sérii ilustrací speciálně pro Plzeň. | foto: Plzeň 2015

Schazujou bombi na sbrojofku? Plzeň má vlastní Opráski shistorje

  • 80
Plzeň se dočkala svérázného zpodobnění některých událostí z jejích dějin. Na město si totiž posvítili autoři oblíbeného internetového komiksu Opráski sčeskí historje, kteří se svým originálním humorem a pravopisem osvětlují, proč vznikla loutka Hurvínka nebo jak fungovala Škodovka za druhé světové války.

Autory populárního komiksu si totiž vybrala společnost Plzeň 2015 pro prezentaci města kultury na sociálních sítích. V tomto případě ale samozřejmě vznikly Opráski splzeňskí historje.

„Ústaf si zvolil Plzeň proto, že byl osloven ze strany projektu Plzeň Evropské hlavní město kultury. A jelikož je Plzeň městem s mimořádně bohatou historií, rychle jsme nalezli společnou řeč. Takže tento projekt samozřejmě v Ústafu sledujeme mimořádně bedlivě!“ uvedl autor komiksu, který si říká Jaz a za nímž dle jeho slov stojí blíže nespecifikovaný „histrický ústaf“. A to není žádný překlep, protože Opráski si český jazyk přetvářejí podle svého.

Opráski splzeňskí historje

Takže třeba místo o Přemyslu Otakarovi se dočtete o Přemřislu Autokarovi, slavného husitského vojevůdce si zase autoři překřtili na Jana Žižlu. A král Zikmund má v opráskové podobě jméno klár Zmikund.

Mimochodem právě tuto osobnost si v „ústafu“ oblíbili asi nejvíce. Takže si v něm velmi váží faktu, že plzeňští měšťané, kteří se zpočátku přidali na stranu husitů, se nakonec přiklonili zpět k panovníkovi.

„Samozřejmě, že věrnost Plzně králi Zmikundovi Lucembruskímu je obdivuhodná a v našem Ústafu mimořádně vysoko ceněná jako jeden z mála příkladů toho, že i z magistrátu velkého města může vzejít správné a prozíravé rozhodnutí,“ konstatuje Jaz.

Zda autoři komiksu zjišťovali potřebné informace přímo v Plzni není jasné. „Pohyb pracovníků Ústafu podléhá přísnému utajení, proto nemohu sdělit, zda proběhlo bádání na místě nebo jinde. Jenom řeknu to, že v Plzni se mi vždycky líbí,“ řekl Jaz.

A co tedy pracovníci „histrické intsituce“ zjistili? „Mohu prozradit, že jsme vybádali, že se v Plzni vaří pivo. K pivu jinak v Ústafu máme blízko natolik, že, samozřejmě po pracovní době, vznikla již dvě výborná piva z řady Historje ve spolupráci s pivovarem Clock - Nakuoření Huz a Rišaví Zmikund,“ prozrazuje Jaz.

Společnost Plzeň 2015 si spolupráci zatím velmi pochvaluje. „Vzniklo dvacet obrázků, které používáme především při prezentaci na sociálních sítích. S díly jsme spokojeni. Jsou trochu kontroverzní, ale vybízí lidi k tomu, aby si dohledali informace o historických událostech, které popisují. Ať už jde o husity v Plzni nebo Škodovku,“ říká ředitel marketingu Plzně 2015 Radek Auer.

Proč si Plzeň vybrala zrovna netradiční komiks, je jednoduché. „Hledali jsme něco, co má velký dosah uživatelů na sociálních sítích. Opráski jsou velkým kulturním fenoménem, o který je obrovský zájem,“ vysvětluje Auer.

Dvacet Oprásků inspirovaných Plzní zřejmě nebude konečný počet. „Západu Čech byla věnována celá řada dílů a náměty rozhodně ještě nejsou vyčerpány, protože historických událostí se tu stalo opravdu požehnaně,“ podotkl Jaz.

Ten jezdí na vernisáže a různé oficiální akce po celé republice. Plzni se ale zatím vyhnul. „Prostě to ještě nějak nevyšlo, myslím tím tedy oficiální Ústafní návštěvu, protože jinak to vyšlo už mnohokrát. Stejné neštěstí ale postihlo třeba i Olomouc. Ale snad se to povede ještě do konce roku dohnat, něco v plánu je,“ slibuje.