"Pro Opočenského sochy, vytvořené z kozárovické, mrákotínské či polské žuly, ruského labradoritu a čediče se mi kostel svatého Vavřince podvědomě nabízel," uvedla kurátorka Helena Fenclová.
Opočenský podle ní ve svém díle přináší svůj rituál uctění myšlenky, ženy a materiálu ve spojení s prapůvodním sakrálním prostorem kostela.
Pavel Opočenský |
S umístěním je spokojen i Opočenský. "Bez kamene pro sakrální účely se neobešla žádná kultura. Není důležité, jací bohové kde vládli, oltář musel být věčný a nezničitelný. A toto jsou motivy, které stojí na každém začátku práce s kamenem a de facto vedou k sakrálnímu vyjádření," míní karlovarský rodák.
Název výstavy je Ursacral, což z lingvistického hlediska znamená prasvatý či prasvátost.
Klatovský kostel svatého Vavřince i dominikánský klášter, který stával v jeho sousedství, byly postaveny ve čtrnáctém století. Kostel je vyzdoben jen stroze, na vnitřních stěnách svatyně nejsou žádné malby a i zvenku postrádá tato církevní stavba zdobnost.
Výstava v kostele svatého Vavřince potrvá do 10. července.