Depo plzeňských Dopravních podniků (ilustrační snímek)

Depo plzeňských Dopravních podniků (ilustrační snímek) | foto: Daniel Beran, MAFRA

Odbory plzeňských Dopravních podniků pobouřil plán rozdělit společnost

  • 2
Napětí u části zaměstnanců plzeňských Dopravních podniků vyvolaly úvahy radnice o tom, že se od městské firmy odkrojí údržba a opravy vozů. Tato činnost přitom ve firmě živí asi 250 lidí. Odboráři proto ve čtvrtek vyrazili na radnici s dopisem primátorovi.

Odbory vedení města varují před záměrem oddělit od dopravních podniků údržbu. Tvrdí, že by to byla velká chyba, která by se radnici ani společnosti nevyplatila.

Konšelé zvažují, že se dopravní podniky, které patří městu, zbaví údržby v souvislosti s projektem na výstavbu nového depa pro autobusy a trolejbusy. To má vyrůst v areálu Škodovky, nebo v místě bývalých kasáren v Zátiší. Radnice ale stavbu za zhruba tři miliardy není schopná zaplatit. Proto se posuzuje možnost, že depo postaví soukromá firma, která pak pro dopravní podniky zajistí servis.

Jedná se o projekt na téměř třicet let. Firma by inkasovala splátky investice i peníze za údržbu. Ve hře by bylo kolem 12 miliard.

Město vyzvalo dopravní podniky, ať připraví podmínky pro výběr firmy, která by depo postavila. Definitivní rozhodnutí padne začátkem příštího roku.

"Rychlost, se kterou se má město zájem zbavit svého majetku, jak fyzického, tak duševního, je z našeho pohledu zcela nepochopitelná," napsali odboráři primátorovi.

Za třicetiletou smlouvu zaplatí město víc, tvrdí šéf odborů

"Chápeme, že město nemá peníze, aby vybudovalo technickou základnu, která je potřebná. Ale tvrdíme, že pokud se má smlouva na údržbu dělat na třicet let, město za ni nakonec zaplatí víc. Firma, která to bude dělat, bude chtít zisk. Chyba je, že se spojilo vybudování technické základny s provozem údržby," prohlásil předseda odborů Jaroslav Forejt.

Generální ředitel dopravních podniků Michal Kraus připustil, že úvahy radnice zaměstnance zneklidnily. "Protože to je krok do neznáma. Už jsme měli mítinky s pracovníky v obou vozovnách. Vysvětlovali jsme, jak situace vypadá," sdělil Kraus. Ten zdůrazňuje, že v podmínkách dopravních podniků pro výběr firmy, která by údržbu prováděla, bude převzetí stávajících zaměstnanců údržby.

Primátor Martin Baxa upozornil, že o osudu dopravních podniků není rozhodnuto. "Uvidíme, jak dopadne soutěž," konstatoval.

Náměstek primátora pro dopravu Miloslav Šimák uvedl, že se teprve ukáže, zda by oddělení údržby od dopravních podniků bylo z hlediska města výhodné. "Až z nabídek zájemců zajistíme, za kolik by údržby prováděli a za kolik nám postaví nové depo. Potom zjistíme, jestli jsou ty podmínky přijatelné," konstatoval Šimák.