Plzeňstí odboráři hrozí stávkou kvůli chystanému projektu na stavbu depa a opravny. (Ilustrační snímek)

Plzeňstí odboráři hrozí stávkou kvůli chystanému projektu na stavbu depa a opravny. (Ilustrační snímek) | foto: PMDP

Odboráři z plzeňské MHD hrozí kvůli miliardovému depu stávkou

  • 15
Odbory plzeňského Dopravního podniku vyhlásily stávkovou pohotovost kvůli připravovanému projektu stavby depa a opravny trolejbusů a autobusů za 12 miliard korun. Odborářům se nelíbí, že by firmy ze Škodovky, které se o zakázku ucházejí, získaly depo a opravnu i včetně zaměstnanců a know-how.

"Obě odborové organizace působící v Plzeňských městských dopravních podnicích vyhlásily stávkovou pohotovost. Důvodem je chystaný prodej části podniku pod projektem PPP, který má společně s výstavbou nového depa prodat opravny včetně personálu a know-how," říká předseda odborářů Dopravního Jaroslav Forejt. 

PPP projekty

Zkratka PPP znamená Partnerství veřejného a soukromého sektoru. Jde o stavby, na kterých stát a soukromé firmy spolupracují. Firma, která od státu zakázku získá, projekt zafinancuje a dál provozuje.

Pro stát je to výhodné z toho důvodu, že ze začátku nemusí nic platit. Firmě začne vyplácet prostředky až poté, kdy je stavba v provozu.

Odboráři také zastávají názor, že oddělení části podniku nepřispěje ke snížení nákladů na veřejnou dopravu v Plzni.

Odbory oslovily také primátora Martina Baxu. "Předali jsme mu dopis, v němž vysvětlujeme svůj postoj k projektu PPP, a upozorňujeme na některé nejasnosti. Zároveň jsme požádali o předání dopisu zastupitelům na jejich jednání," uvedl Forejt.

Podle jeho slov teď odboráři rozdají zaměstnancům Dopravního podniku dotazník s informacemi o chystaném prodeji depa a opravny, aby pracovníci mohli vyjádřit svůj názor. "Dotazníky vybereme 28. března," doplnil Forejt.

Předseda představenstva Dopravního podniku Václav Šlajs říká, že obavy odborářů chápe. "Mají právo nevěřit ekonomickým analýzám od renomovaných odborníků. Plzeň ale nové depo potřebuje. Stávající v Cukrovarské ulici je přes sto let staré a nedostačuje místem," říká Šlajs.

Osobně ale není zastáncem stávkové pohotovosti. "Zákon ani takový pojem nezná,“ konstatuje Šlajs. Nicméně chápe obavy odborářů, že by je nový zaměstnavatel, který převezme s dílnami pětinu nynějších zaměstnanců Dopravního podniku, mohl propustit po uplynutí dvou let stanovených v zadávací dokumentaci.

Šlajs také připomíná, že odboráři s převedením servisních dílen na soukromý subjekt nesouhlasí dlouhodobě. Proti se vyjadřovali již loni na podzim. Projekt nového depa schválilo minulé zastupitelstvo v polovině roku 2010.

Mnohamiliardový projekt na stavbu depa a opravny Dopravního podniku rozpoutal bouřlivé debaty v celé Plzni. Řada expertů se shodla na tom, že je pro Plzeň riskantní a nevýhodný (více o názoru odborníků čtěte zde).

Generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard a zároveň šéf týmu, který projekt připravoval, tvrdí, že se kolem depa vytvořil mýtus, a slibuje, že městu ještě ušetří.

,