Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obří převodovka z Plzně cestovala ruským letounem tisíce kilometrů do Kataru

  9:43aktualizováno  9:43
Obří sedmdesátitunová převodovka cestovala v uplynulých dnech z Plzně do katarského Doha na Arabském poloostrově. Součástku vyrobila pro tamní cementárnu plzeňská společnost Wikov Gear. Ta obrovský kolos přepravovala letecky úplně poprvé.

Obří převodovka putovala z Plzně letadlem do Kataru. Urazila téměř pět tisíc kilometrů. | foto: Archiv firmy Wikov Gear

Velikou převodovku přepravilo z pražské Ruzyně do Kataru obří dopravní letadlo AN 124 Ruslan.

Wikov Gear

Společnost Wikov Gear, která převzala někdejší závod Ozubená kola plzeňské Škodovky, vyrábí převodovky nejen pro cementárny, doly a válcovny, ale také pro energetiku - k turbínám, kompresorům a větrným elektrárnám do Ruska, USA, Indie, Austrálie, Turecka a mnoha dalších států.

"Běžně se převodovky dopravují lodí, to by ale do Kataru trvalo měsíc. Zákazník si spočítal, že by prodlením ve výrobě cementu prodělal víc, než na kolik přijde letecký přesun, a vyžádal si ho. V historii naší firmy je to úplně poprvé," říká generální ředitel Wikov Gear Tomáš Zrostlík.

V bohatém arabském Kataru se horečně staví, důvodem je mimo jiné i fotbalové mistrovství světa v roce 2022. Převodovka, která z Plzně přes pražskou Ruzyni urazila vzdálenost téměř pěti tisíc kilometrů, bude pohánět cementárenský mlýn s kapacitou až 100 tun cementu za hodinu.

Spolu s mazacím agregátem váží 66 tun. Právě proto ji vezlo gigantické letadlo AN 124 ruské výroby, které dokáže přepravit až 150 tun nákladu. Zatímco let trval pět hodin, vykládka převodovky a dvou beden s mazacím agregátem zabrala skoro čtyři hodiny.

Obří převodovka putovala z Plzně letadlem do Kataru. Urazila téměř pět tisíc kilometrů.

"Bylo nutné otevřít letadlo jak vpředu, tak vzadu, postavit kolejovou trať až ven k jeřábu a převodovku po této trati posunovat," popisuje technik Pavel Šulc, který výrobek na cestě provázel a v Doha dohlíží na jeho instalací.

"Co se ustavování převodovky týče, není to legrace. Hýbete se šedesáti tunami železa a potřebujete se trefit na 0,1 - 0,3 milimetru. Proces je naplánován krok po kroku a bude trvat na 10 dní," dodává. Výroba celého stroje včetně designu trvala necelých osm měsíců.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Těžce zraněného řidiče museli hasiči z auta vystříhat.
Na Domažlicku se srazil traktor s osobním vozem, zranilo se pět lidí

V úterý po půl deváté večer nedal zřejmě traktor u Meclova na Domažlicku přednost autu na hlavní silnici Plzeň-Folmava-Německo. Pět lidí z osobního vozu...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Plzeňský kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Veduta plaského kláštera z 18. století.
Veduta se ukrývala v Maďarsku a Rakousku. Teď je zpátky doma, v Plasích

V Rakousku byla na prodej vzácná kolorovaná perokresba cisterciáckého kláštera v Plasích z 18. století. Dosud neznámou vedutu zakoupilo plaské Centrum...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.