Finální návrh obchodního centra Aréna v Plzni

Finální návrh obchodního centra Aréna v Plzni | foto: Studio Hangár

Obchoďák na místě plzeňského Inwestu bude potřebovat velké parkoviště

  • 15
Kolem výstavby nového nákupního centra, které má vyrůst po zbourání plzeňského Domu kultury Inwest, se objevují nejasnosti v počtu parkovacích míst. Investor tvrdil, že se obejde bez nových míst pro auta,mají jich ale vzniknout stovky. A to může přitáhnout do centra příliš aut, což vadí odpůrcům stavby.

Je to klíčová otázka, ale přitom kolem ní zdaleka není jasno. Nezpůsobí vybudování nového plzeňského obchodního centra, které nahradí plzeňský dům kultury, dopravní kolaps na Americké třídě, Denisově nábřeží nebo na křižovatce U Jána?

Jedním z faktorů, které dopravu v oblasti ovlivní, bude počet parkovacích míst, která u nákupního komplexu vzniknou. Čím víc míst, tím větší provoz a tím větší hrozba problémů v provozu. A zdá se, že nových parkovacích míst vzniknou stovky, ačkoliv zástupci investora - firma Amádeus - i zástupci města tvrdili, že míst pro auta bude u obchodního centra minimum.

Při posledním jednání zastupitelstva vyslanec společnosti Amádeus Jan Petřík tvrdil, že firma nebude potřebovat v podstatě žádná nová parkovací místa. Zdůrazňoval přitom, že se obchodní komplex zaměří především na pěší zákazníky.

Finální návrh obchodního centra Aréna v Plzni
Finální návrh obchodního centra Aréna v Plzni
Finální návrh obchodního centra Aréna v Plzni

Studie nového obchodního centra

Krátce před tím náměstek primátora Petr Rund (ODS) prohlásil, že právě omezením počtu parkovacích míst bude radnice čelit hrozbě kolapsu dopravy. "Tak, že se nepostaví žádná parkovací místa. To je má představa. Když tam nebudou parkovací místa, nebudou tam ani auta," sdělil Rund.

Na zmíněné výroky ale reagovali zástupci některých stavebních firem, kteří je označili za plané řeči. Upozornili na to, že investor je povinen parkovací místa vybudovat. V případě obchodního centra je jejich počet závislý na rozloze prodejní plochy. To potvrdili i zástupci magistrátu včetně náměstka primátora pro dopravu Miloslava Šimáka (ČSSD).

Náměstek primátora:

"Pryč jsou doby, kdy si zákazník strčil zboží do tašky a odejel trolejbusem"

"Obecně platí, že investor je povinen zajistit pro svůj záměr určitý počet parkovacích míst, a tomu se nevyhne," řekl Tomáš Benda ze stavebního odboru magistrátu.

"Je to pravda. Je tam vazba mezi podlahovou plochou a počtem parkovacích stání. Ale je možné užít pro výpočet různé koeficienty podle toho, o jakou oblast se jedná a zda je například obsluhována veřejnou dopravou," řekl Miloslav Šimák. Náměstek je přesvědčen, že bez stavby nových parkovacích stání se obchodní komplex neobejde. "Bude se tam nakupovat a pryč jsou doby, kdy si zákazník strčil zboží do tašky a odejel trolejbusem," prohlásil Šimák.

Dům kultury Inwest, který podle všeho čeká demolice

Na magistrátu se přitom už probíral plán investora vybudovat sedm set nových parkovacích míst. Při stavbě by ovšem dvě stě nynějších míst zmizelo. Přibylo by tedy pět stovek stání.

Dopravní expert Správy veřejného statku Ondřej Vohradský řekl, že existuje koeficient, podle kterého je možné nutný počet parkovací míst snížit. Musí s tím však souhlasit státní správa. "Především policie a odbory dopravy musí říct, že je to možné," upozornil Vohradský. Ten očekává, že nové obchodní centrum určitý nárůst dopravy ve svém okolí přinese a investor se s tím bude muset vypořádat. 

"Hlavní problém může být na křižovatce U Jána, u které už dnes občas stojí fronty přes most až na Anglické nábřeží," konstatoval Vohradský.

Investor proto zřejmě bude muset zástupcům města předložit doklady o tom, jak se situace v místě změní.