Obce na Rokycansku doufají, že značky vyženou těžká nákladní auta na dálnici. (Ilustračnní snímek)

Obce na Rokycansku doufají, že značky vyženou těžká nákladní auta na dálnici. (Ilustračnní snímek) | foto: Jan Záleský, iDNES.cz

Obce na Rokycansku doufají, že značky vytlačí kamiony zpět na dálnici

  • 2
Plzeňský kraj připravuje na únor instalaci přibližně čtyř stovek zákazových značek pro vjezd do míst, kde se kamiony snaží vyhnout mýtnému, a tam, kde hrozí nebezpečí lidem. V obcích na Rokycansku se těší, že se zbaví těžké dopravy.

V první fázi se bude kraj snažit vytěsnit kamiony ze silnice z Rokycan do Plzně. Pomůže to hlavně Ejpovicím, kde se dopravní zatížení za tři roky zvýšilo o 60 procent.

"Projektant nyní spolu s krajem připravuje plán osazení značek a uzavírek," uvedl krajský radní pro dopravu Jaroslav Bauer. "Teprve pak se k tomu definitivně vyjádří dopravní inspektorát. Kraj zatím dostal od policie předběžné stanovisko k záměru," připomněl.

Starostka Ejpovic Marie Šrailová vítá záměr nepustit do obce kamiony a náklaďáky, které jen projíždějí. "Každé auto, které do obce nepřijede, je přínosem pro lidi, kteří v Ejpovicích bydlí. Když odtud jedete, musíte dát na křižovatce přednost autům ze všech tří ostatních směrů. A to je někdy skutečně o nervy," řekla Šrailová.

Po hlavní silnici přes okraj Ejpovic denně projede 1 000 kamionů, po osazení značek by jich do obce vjela jen polovina, zbylých 500 jich obcí jen projíždí. "A k tomu připočítejte dalších 6 000 osobních aut denně. Výrazně by nám pomohl jen obchvat," upozornila starostka, podle níž jsou každý den v ohrožení děti, které cestou na autobus nebo ze stanice domů musí tuhle frekventovanou silnici bez přechodů přecházet.

Nákladní auta se valí také přes městečko Mýto

Po zavedení poplatku pro nákladní auta a kamiony na dálnicích se najednou začala tahle silniční monstra opět ve velkém valit také přes městečko Mýto na Rokycansku.

Starosta František Končel by byl rád, kdyby se značky zakazující průjezd kamionů objevily i na staré výpadovce z Rokycan přes Mýto do Berouna a Prahy. Právě po téhle trase se řada šoférů vyhýbá placení poplatků za použití dálnice.

"Zatím nemáme informace o tom, že by značky měly být i u nás, přestože jsme o tom už několikrát jednali. Není to jen problém Mýta, ale i Holoubkova, Kařezu a dalších obcí na téhle silnici," připomněl Končel.

O tom, jak situace v Mýtě vypadá, má starosta ty nejčerstvější možné údaje. V prvním prosincovém týdnu tři dny sledovali a počítali v náhodně vybraných dopoledních hodinách, kolik aut jede po hlavní silnici napříč celou obcí.

"V průměru to vychází na 600 aut za hodinu, nákladních a kamionů je z nich zhruba polovina. Když se na to podíváte tak, že na dálnici mají nižší mýto kamiony, jejichž motory splňují normy Euro 4 a 5, tak z toho vyplývá, že to nejhorší, tedy nákladní auta, jež nejvíc zatěžují své okolí, jezdí přes nás," povzdechl si starosta Končel.

Pokud skutečně na přelomu zimy a jara příštího roku dojde k osazování zákazových značek kolem Ejpovic, nové značení vyjde na statisíce korun. Upozornění budou už na dálnici D5 a poté i na sjezdech od Rokycan i od Plzně.

Předpokladem fungování nového režimu podle krajského radního pro dopravu Jaroslava Bauera je, že dopravní policie bude kontrolovat, zda řidiči zákazy dodržují.

"Chceme vytěsnit tranzitní kamiony ze silnice II/605 (krajská silnice z Plzně na Prahu, kterou nahradila dálnice D5, pozn. aut.). Místních firem se to netýká," uvedl radní.

Na dalších silnicích inspektorát zatím zákazy neschválil. To je případ Chanovic na Klatovsku, kde loni vznikl kvůli místní dřevařské firmě obchvat, ale kamiony ho moc nevyužívají a jezdí po silnicích třetí třídy. Policie návrh zamítla kvůli špatným rozhledovým poměrům při vjezdu na silnici I/20 z Plzně do Českých Budějovic.