Současné depo v Cukrovarské ulici už nevyhovuje. Plzeňský dopravní podnik potřebuje nutně nové zázemí

Současné depo v Cukrovarské ulici už nevyhovuje. Plzeňský dopravní podnik potřebuje nutně nové zázemí | foto: Daniel Beran, MAFRA

Nové depo MHD za miliardy má pro Plzeň zajistit soukromá firma

  • 2
Třicet let starý problém s nedostačujícím depem dopravních podniků v Plzni chce vedení města řešit pomocí takzvaného PPP projektu. Jeho princip spočívá v tom, že depo postaví soukromá firma, kterou pak město nechá zajišťovat údržbu vozů pro dopraváky.

Servisní provoz může vyrůst v areálu Škodovky, nebo v lokalitě bývalých kasáren v Zátiší. Tím by dopraváci získali náhradu za nynější depo v Cukrovarské ulici, které je určené pro údržbu trolejbusů a autobusů, ale už dávno nemá pro vozy místo.

Většina zastupitelů byla dosud pro vybudování depa v areálu Škodovky. To by výrazně hrálo do karet Škody Transportation, která má o zakázku zájem. Za vybudování depa a jeho údržbu bude ovšem nutné platit. Při posledním jednání zastupitelů se mluvilo o částce kolem 12 miliard korun.

Jasně proti jsou zřejmě pouze komunisté. "Považujeme za nešťastné, aby se dopravní podnik zbavil vlastní údržby," argumentoval zastupitel Václav Štekl (KSČM).

Finanční závazek na sedm volebních období

Opoziční TOP 09 doporučuje u nákladného projektu opatrnost a tvrdí, že není kam spěchat.

Zastupitelé už schválili, že dopravní podniky připraví podmínky výběrového řízení na firmu, která by depo vybudovala i provozovala. "V červnu věc znovu projedná zastupitelstvo a pokud bude souhlasit, pak se vyhlásí výběrové řízení. Rozhodování by přišlo na řadu na začátku příštího roku," vysvětloval náměstek primátora pro dopravu Miloslav Šimák (ČSSD).

Zástupci TOP 09 upozorňují, že až z nabídek vyjde najevo, co je pro město výhodné. "Pokud se při porovnání ukáže, že město Plzeň by bylo schopno samo podobný projekt realizovat výhodněji, záměr nepodpoříme. Přece jenom jde o obrovský finanční závazek města na dobu sedmi volebních období," sdělil šéf kontrolního výboru zastupitelů Ondřej Ženíšek (TOP 09).

Ten připouští, že Plzni hrozí nepřiměřené zadlužení na téměř třicet let. Zdůrazňuje, že pokud by měl nové depo provozovat někdo jiný než dopravní podniky, bude nutné stanovit garance, aby případný krach investora a provozovatele neohrozil fungování veřejné dopravy.

Nový zaměstnavatel pro stovku dopraváků

Generální ředitel dopravních podniků Michal Kraus řekl, že pokud by údržbu měla zajišťovat jiná firma, musela by převzít zaměstnance i závazky z kolektivní smlouvy. To by se týkalo zhruba stovky dopraváků.

"Podmínek pro výběrové řízení by ale byla celá řada. Například minimální počet parkovacích stání pro trolejbusy a autobusy," konstatoval Kraus.

Náměstek primátora Petr Rund (ODS) připustil, že podstatnou otázkou při rozhodování o projektu je, zda si město dokáže vybudování depa zajistit jinak než přes soukromou společnost. "V každém případě by se to mělo vyřešit. Už to trvá moc dlouho," prohlásil Rund.