Takto by mělo vypdat nové depo Dopravního podniku za 1,2 miliardy korun. Areál se staví za zdmi Škodovky v Borské ulici.

Takto by mělo vypdat nové depo Dopravního podniku za 1,2 miliardy korun. Areál se staví za zdmi Škodovky v Borské ulici. | foto: Cias Holding

Plzeň prověří, zda lze odstranit rizika spojená se stavbou nového depa

  • 0
Město Plzeň může vlastnit nové depo Dopravních podniků už v roce 2017. Dostalo i nabídku, že by se kritizovaná doba smlouvy mezi městem a konsorciem firem kolem Škody Transportation, které depo staví a zajistí údržbu vozů MHD, zkrátila z 29 na 10 let. Radní teď musí zvážit, zda nabídku přijmout.

Je to možnost, která by odstranila některá rizika související s vybudováním nového depa Dopravních podniků Plzně v areálu Škody. Město totiž může získat nové depo do svého majetku už v roce 2017.

Je to nabídka konsorcia firem kolem Škody Transportation, se kterým loni město uzavřelo smlouvu na 29 let na vybudování depa a zajištění údržby vozů Dopravního podniku. Plzeň má získat depo v hodnotě 1,2 miliardy a za téměř 11 miliard údržbu vozidel po dobu platnosti smlouvy.

Riziko vyplývá z toho, že kontrakt byl uzavřen na velmi dlouhou dobu. Pokud by se například Škodovka dostala v budoucnu do ekonomických problémů, mohlo by to ohrozit provoz v novém depu a tedy i provoz Dopravních podniků. Těm by pak chyběly prostory, kde by si nechaly údržbu zajistit jinak.

Už před uzavřením smlouvy šéf Škody Transportation Josef Bernard uvedl, že depo může být převedeno na město v roce 2017. "Město to nebude stát ani korunu navíc," prohlásil loni v březnu.

Vedení radnice se začíná nabídkou zabývat. Radní připouštějí, že převedení depa na město je lákavé. Zároveň si nejsou jistí, jestli by se to Plzni neprodražilo, ani zda je možné takový krok udělat, aniž by město riskovalo zpochybnění dodržení pravidel pro veřejnou zakázku.

Náměstek primátora Plzně pro dopravu Miloslav Šimák z ČSSD řekl, že zástupci konsorcia, které zakázku získalo, jsou ochotni jednat i o zkrácení doby provádění údržby na deset let.

"Ale pokud by došlo ke změnám základních parametrů kontraktu, pak je nutné nechat experty vše propočítat. Teprve pak je možné říct, jestli to stojí za to. Město by se mělo rozhodnout, zda rozjede mašinérii příprav na tento krok," uvedl Šimák.

Analýza by stála stovky tisíc korun

Ekonomický náměstek primátora Martin Zrzavecký z ČSSD potvrdil, že délka kontraktu a vlastnictví nového depa byly označovány za největší rizika transakce. Tvrdí, že pokud se mají odstranit, musí se změnit ekonomický model kontraktu.

"Teď se o tom bavíme. Bude zapotřebí mít důkladnou analýzu. Spočítáme, kolik by stála, a pak se rozhodneme, zda ji zadáme," sdělil Zrzavecký. Odhaduje, že analýza by stála stovky tisíc korun, a předpokládá, že do prázdnin může mít město jasno, jak bude postupovat dál.

Šéf klubu zastupitelů ODS Robert Houdek je přesvědčen, že pokud bude nové depo převedeno na město dříve, byl by to jednoznačně dobrý krok. Domnívá se, že by to nemuselo znamenat zvýšené náklady pro Plzeň.

"Pokud by se pouze převáděl majetek, předpokládám, že by se nic dalšího měnit nemuselo a zvýšené náklady pro město by nevznikaly," konstatoval Houdek.