Souprava vznikla v dílnách firmy Pragoimex v Krnově. "Podobné tramvaje jsou v Brně, Ostravě nebo v Olomouci, ale ty mají stanoviště řidiče jen na jedné straně. Tahle plzeňská je první oboustranná," říkají technici Pragoimexu, kteří v Plzni tramvaj dolaďují.
Na první pohled vypadá, že je v porovnání s ostatními plzeňskými tramvajemi užší. "Skutečně tak vypadá. Ale je to dané tím, že nad okny jsou ještě kryty do výšky. Je stejně široká, jako ostatní Varia," vysvětlují technici.
Vedle kabiny řidiče jsou jednokřídlé dveře, které se při otevření vysunou do strany k prvním oknům s cestujícími. Když nastoupíte dovnitř, překvapí vás hodně prostoru pro pasažéry a upoutají dveře na obou stranách vozu. Čtvery dveře na levé, čtvery na pravé. Kromě těch vedle kabin řidiče jsou zbývající dvoukřídlé, i ty se při otevření odsouvají do stran.
Ve středu provedli technici Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) brzdové zkoušky nové tramvaje. Za soupravu namontovali kolo s vidlicí, které měří vzdálenost, jakou tramvaj ujede při brzdění.
Tramvaj Vario LF 2/2 plus |
Nezasvěcenému člověku se zdá, že se řidiči museli zbláznit. Tramvaj nabírá rychlost a najednou prudce brzdí. V oblacích prachu zastavuje. Po chvíli zase přejíždí na druhý konec koleje, a vše se opakuje znovu a znovu. "Pořádně se držte. Jedeme," říká technik.
A proč vlastně plzeňské dopravní podniky koupily kloubovou tramvaj s řídícími stanovišti na obou koncích?
"Počítáme s ní hlavně na linku číslo 1 ze Slovan do Bolevce. Její kapacita mezi solo vozem a soupravou ze dvou vozů odpovídá poptávce cestujících. Obousměrnost se navíc využije při rekonstrukcích našich tramvajových tratí. V tomto roce mají být dodány dva kusy tramvaje," vysvětlil dopravně-provozní ředitel PMDP Jiří Ptáček.
Tento typ tramvaje bude součástí výrobního portfolia Pragoimexu. "Pokud o ni někdo bude mít zájem, samozřejmě tuto skutečně čistokrevnou oboustrannou a obousměrnou tramvaj budeme nabízet," řekl obchodní ředitel Pragoimexu Jan Řihánek
V současné době má Plzeň dvanáct zrekonstruovaných kloubových oboustranných tramvají Tatra, které byly vyrobené koncem 80. let minulého století. Jsou tříčlánkové a mají také místa pro řidiče i dveře na obou stranách. Jejich střední díl byl v minulém desetiletí při rekonstrukcích vyměněn za nízkopodlažní.