Střet dvou osobních aut na křižovatce na obchvatu Třemošné

Střet dvou osobních aut na křižovatce na obchvatu Třemošné | foto: Daniel Beran, MAFRA

Křižovatka splňuje normy, přesto je nebezpečná. Silničáři hledají řešení

  • 34
Křižovatka smrti, tak nazývají lidé místo, kde obchvat Třemošné protíná silnici na Záluží. Ačkoliv podle Ředitelství silnic a dálnic splňuje křižovatka všechny normy, často se na ní stávají vážné nehody. Silničáři proto prověřují, zda ji lze vylepšit.

V roce 2015 se právě v této křižovatce stala každá pátá nehoda, kvůli kterým policisté do Třemošné vyjížděli. Celkem jich bylo loni 33, přímo v této křižovatce šest a ještě jedna v její těsné blízkosti.

Všech šest nehod má podle závěrů policie stejnou příčinu. Nedání přednosti, nerespektování dopravní značky „Stůj, dej přednost v jízdě“. Poslední smrtelná nehoda se na křižovatce stala loni 1. listopadu.

„Řidička přijíždějící od Záluží pravděpodobně nedala přednost řidičce jedoucí ve směru od Kaznějova. Při nehodě utrpěla první žena zranění neslučitelná se životem, ve druhém autě byli zraněni tři lidé,“ uvedl tehdy policejní mluvčí Jan Koželuh.

Šéf krajské dopravní policie Vladimír Toman řekl, že poslední úpravou bylo zvýraznění značek před křižovatkou. Nově jsou doplněné o reflexní žluté orámování.

„Požádali jsme Ředitelství silnic a dálnic o nový bezpečnostní audit, zda by dokázali s křižovatkou ještě něco vymyslet. Ukazuje se, že největším problémem je projet touto křižovatkou od Třemošné na Záluží nebo v opačném směru. Na zatíženém obchvatu Třemošné, který je silnicí první třídy, jsou trvalé proudy aut od Plzně i Kaznějova. Přejet tuhle frekventovanou hlavní silnicí bývá pro řidiče velmi náročné,“ připouští Toman.

Experti zvažují několik variant

Bezpečnost je prioritou i pro třemošenskou radnici. „Záluží je součástí Třemošné. Naším zájmem samozřejmě je, aby cesta z jedné části obce do druhé byla co nejbezpečnější,“ říká místostarosta Třemošné Petr Žižka.

Náměstek plzeňské pobočky Ředitelství silnici a dálnic Miroslav Blabol řekl, že nechají prověřit několik variant možných úprav. Co vše budou prověřovat a jaké úpravy zvažují, to ale zatím zveřejnit nechce.

„Je ještě předčasné o tom mluvit. Křižovatka odpovídá všem normám, podle nich je postavená a není tam žádná technická závada. I když jsme tam už zlepšovali rozhledové poměry, přesto vážných nehod neubývá,“ připouští Blabol.

Po zprovoznění obchvatu na jaře 2011 stavbaři posouvali zábradlí vedle silnice nad podchodem pro chodce, aby ani trochu neztěžovalo řidičům výhled do kopce. Pak přibyly betonové prvky oddělující jízdní směry před křižovatkou ve směru od Záluží i Třemošné, jež mají řidiče upozorňovat, že přijíždějí ke křižovatce. Nejnověji jsou zvýrazněné dopravní značky.

Co by se ještě dalo změnit? Podle několika oslovených odborníků se v takových případech často zvažuje snížení rychlosti před křižovatkou i na hlavní silnici. Nevylučují ani nástřik příčných pásů do jízdních pruhů před křižovatkou ze všech směrů. Při jízdě přes ně auta, lidově řečeno, drncají a šoféry upozorní na rizikové místo. Čím blíže jsou pruhy u křižovatky, tím jsou rozestupy mezi nimi menší.