Blížíte se ke křižovatce, na semaforu svítí oranžová a vy přišlápnete plynový pedál, abyste křižovatkou ještě projeli? V Plzni místo na plyn raději šlápněte na brzdu. Zachráníte si tím nemálo peněz i řidičák.
Od letošního druhého května hlídají rychlost i průjezdy na červenou radary na třech křižovatkách v Plzni. V průměru za každých 24 hodin tyhle tři budky dohromady vyfotografují 15 šoférů, kteří při jediném průjezdu křižovatkou současně ignorují červenou na semaforu i maximální povolenou rychlost.
"Na všech třech měřících místech v Plzni je počet přestupků za den zhruba stejný, jedno zařízení v průměru zaznamená 22 řidičů porušujících pravidla silničního provozu," říká Roman Matoušek, vedoucí odboru správních činností plzeňského magistrátu.
Radar na křižovatce ulic Klatovská, Borská a U trati.
Z radarových záznamů vyplývá, že 41 % řidičů na fotografiích překračuje maximální povolenou rychlost, 37 % nerespektuje červenou a zbývajících 22 % křižovatkami projíždí nejen na červenou, ale i rychle.
Přitom podle zákona stačí dvakrát za 12 měsíců projet křižovatku na červenou nebo pokaždé rychlostí o nejméně 20 kilometrů vyšší, a až na půl roku přijdete o řidičák. A navíc pokaždé ve správním řízení zaplatíte ještě nejvýše pětitisícovou pokutu.
Měsíční nájemné radarů řidiči zaplatí za dva dny
Město má radary pronajaté, měsíčně za jeden z nich platí 60 tisíc korun. Při tomhle tempu zaplatí piráti silnic na pokutách měsíční nájem všech tří radarů nejpozději za dva dny.
Plzeňské "ptačí budky"Klatovská - Borská - U Trati Domažlická - Skvrňanská - Tylova Folmavská - U Letiště Tresty: Za průjezd na červenou čeká řidiče 5 trestných bodů a pokuta až 5 000 Kč |
Radary fotí řidiče ve dne i v noci, ale ne všechny snímky jsou nakonec použitelné. Někdy je auto i se značkou rozmazané, takže průšvihář není identifikovatelný, jindy může hříšník v okamžiku fotografování krýt auto jedoucí ve vedlejším jízdním pruhu.
Radní pro bezpečnost Robert Houdek řekl, že strážníci dělají první selekci všech záznamů z kamer, aby bylo jasné, kolik z nich je nepoužitelných.
Není však právě tahle selekce možností ke korupci, nemůže tak zmizet záznam někoho, kdo má známého na tom správném místě? Podle Romana Matouška z odboru správních činností plzeňského magistrátu není možná jakákoli manipulace se záznamy.
"Správní orgán dostává veškerá naměřená data včetně těch nepoužitelných. Kontrolu záznamů, které se kvůli nečitelné značce nebo třeba zakrytí vozu budou odkládat, provádí v první fázi strážník městské policie a pak ještě úředník magistrátu. Měřící zařízení jsou vybavena počítadly snímků, takže zmizení záznamu nebo jakýkoli jiný způsob vyhnutí se projednání přestupku není možný," prohlásil Matoušek.
Radary brzy budou i na dalších osmi křižovatkách
Město už plánuje, na kterých dalších křižovatkách se automatičtí hlídači objeví. "Celý projekt má čtyři fáze. První, kterou bylo nasazení tří měřičů, je splněna a teď jsme ve fázi ověřování. Ve třetí fázi počítáme s umístěním osmi a v poslední dalších sedmi měřičů rychlosti. Osobně odhaduji, že osm nových radarů by se u křižovatek v Plzni mohlo objevit do půl roku," uvedl technický náměstek plzeňského primátora Petr Rund.
Radary se opět objeví na zatížených křižovatkách, kde řidiči podle dlouhodobých statistik nejvíc bourají, nerespektují maximální rychlost a ignorují červenou.
Možná už příští rok do Plzně dorazí také úsekové měření rychlosti. Vybraná je Rokycanská třída ve směru do centra. "Je předpoklad, že úsekové měření budeme řešit ve třetí nebo čtvrté fázi dlouhodobého projektu," prohlásil Petr Rund. Jediným místem v kraji, kde tenhle systém už funguje, jsou měřiče v tunelu Valík na dálničním obchvatu Plzně.