Magistrát na internetu zveřejní podrobnosti o malých zakázkách, které úředníci zadávají firmám, které sami vyberou. (Ilustrační snímek)

Magistrát na internetu zveřejní podrobnosti o malých zakázkách, které úředníci zadávají firmám, které sami vyberou. (Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Plzeňané najdou na internetu, co úředníci koupili, za kolik a od koho

  • 3
Co přesně plzeňský magistrát koupil, od které firmy a kolik zaplatil. Tyto informace už brzy budou i na internetu. Lidé uvidí podrobnosti o menších zakázkách, které úředníci mohou zadávat takzvaně "z ruky", tedy firmám, které sami vyberou. Na webu budou nově i faktury a smlouvy.

Jedná se o zakázky od 50 tisíc do půl milionu korun, u kterých nemusí probíhat výběrové řízení. "U těchto zakázek, které jsou na webu povinně zveřejňovány, by se totiž v nejbližší době měly objevit i faktury nebo smlouvy s dodavatelem," uvedla předsedkyně výboru pro zadávání veřejných zakázek Marta Dolejšová z ČSSD.

"Když některý magistrátní odbor napíše na web třeba nákup stolů za 80 tisíc, tak z toho občan nepozná, co úředníci vlastně koupili, když ale k tomu přiloží fakturu nebo smlouvu, tak se z toho dá vyčíst, kolik je to stolů, a lidé mohou zkontrolovat, jestli byly peníze vynaloženy hospodárně," vysvětlil zastupitel Petr Suchý ze strany TOP 09, z jejíž dílny návrh je.

Zhruba rok a půl poté, co TOP 09 svůj záměr větší transparentnosti v malých zakázkách prezentovala, se tedy podařilo dospět ke konsensu mezi politickými stranami. "Občané Plzně budou moci zkontrolovat, nejen jestli nejsou zakázky předražené, ale budou moci posoudit i to, jestli se zakázky nezadávají třeba jen jedné firmě," připomněla Dolejšová. Odhadla, že smlouvy by se u zakázek mohly objevit od začátku příštího roku.

Jak kontrolovat

Zájemci o kontrolu drobných zakázek naleznou seznam na magistrátním webu pod ikonou "zakázky nad 50 tisíc korun".
Když kliknou na ikonu "vyhledávání" a pak zadají do kolonky "zadavatel" třeba kancelář primátora či ÚMO Plzeň 3 a do kolonek "od" a "do" zadají 50 000 a 500 000, tak se jim ukážou všechny zakázky, které v této relaci magistrátní část zadávala.

Lustrovat mohou zájemci i firmy, když do kolonky "dodavatel" vloží určitou společnost.

Obtížné je však zjistit, v jakých finančních objemech se u malých zakázek plzeňský magistrát pohybuje.

"Jednotná evidence těchto malých zakázek neexistuje, finanční objem se nedá odhadnout," uvedla mluvčí magistrátu Zdena Kubalová s tím, že právě nový registr má sloužit k evidenci výše těchto zakázek.

Například správa veřejného statku plzeňského magistrátu od 30. května do 13. července zadala do nové databáze malé zakázky za téměř 3,5 milionu korun. "Ročně máme malé zakázky za 25 až 30 milionů korun," odhadl Ivan Petrlík ze správy veřejného statku.

Tomu vadí, že se data do databáze zatím vkládají ručně a usiluje o to, aby se zadávání dat zautomatizovalo.

"Že by se data exportovala rovnou z účetnictví, protože všechny údaje jsou na faktuře. Máme přislíbeno, že správa informačních technologií magistrátu na tom pracuje, protože nás to administrativně zatěžuje. U nás se jedná v průměru o sto zakázek měsíčně," vysvětlil Petrlík.