Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Iveta Palyová, MAFRA

Nafta i benzin jsou levnější, ale ceny dopravců v kraji zůstanou stejné

  • 1
Zhruba o deset korun levnější je nyní litr nafty oproti roku 2013. Přesto dopravci v Plzeňském kraji neplánují zlevňování svých služeb. Říkají, že ušetřené peníze využijí na investice. Plánují například nákupy nových vozů, které budou šetrnější k životnímu prostředí.

V roce 2013 podnikatelé za litr nafty v Česku platili kolem 36 korun, dnes už jen zhruba 26 korun. Autodopravcům tak po letech zbývají peníze i na investice.

„Ceny za dopravu snižovat nebudeme, protože jsme zvedli mzdy pro zaměstnance,“ uvedl Tomáš Vavřička z plzeňské autodopravní firmy Aktivtrans. Zvyšování mezd je podle něj nutností, jinak by prý společnosti utekli řidiči za lepším výdělkem do Německa.

Spolumajitel firmy J+M Jan Zeman z Boru u Tachova, která přepravuje zboží a stavební materiál, uvedl, že nižší ceny nafty jsou úleva.

„Dříve se nafta stále zdražovala, ale ceny za přepravu zboží zůstávaly stejné. Například v roce 2013 byla nafta abnormálně vysoko a ceny za práci se ani nehnuly. Jedním z důvodů bylo, že výběrová řízení na dopravu jsou vypisovaná na delší období a nikdo nezohledňuje ceny nafty,“ popsal Zeman.

Přitom výdaje na naftu odhadl na 40 procent z celkových nákladů firmy. Podle Zemana nyní dopravci díky levnější naftě kompenzují ztráty z předchozích let a to, co zbude, investují do obnovy vozového parku. Na jeho modernizaci podle něj mohou vydělat i běžní lidé, protože podnikatelé nakupují vozidla šetrnější k životnímu prostředí.

„Jiná auta než ta, která odpovídají emisní normě Euro 6, se totiž koupit nedají,“ doplnil podnikatel. Kromě nižších emisí je výhodou i nižší spotřeba a levnější mýtné.

Miliony korun při nákupu nafty ušetří i Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP), které vedle převažujících tramvají a trolejbusů, mají ve flotile také autobusy.

„Průměrná cena nafty bez DPH, za kterou nakupovaly dopravní podniky v roce 2013, činila zhruba 28 korun za litr, v roce 2015 už jen 23 korun,“ uvedl René Vávro z marketingového oddělení PMDP.

Ve srovnání s rokem 2013 podle něj podnik ušetřil na nákladech na naftu zhruba milion korun měsíčně. Celkové výdaje za naftu podle Vávra dosáhly 72 milionů korun v roce 2013, o rok později pak 70 milionů a loni 60 milionů korun, tedy o 17 procent méně než rok předtím.

Snížení jízdného se ale podle Vávra nechystá. „Úspory v nákladech se neprojevují přímo v přínosu pro cestující, ale v nižším požadavku na městský rozpočet,“ vysvětlil. V roce 2014 město Plzeň dopravní podnik dofinancovávalo částkou 798 milionů korun.

Ušetří i záchranka, nakoupí spotřební materiál a léky

Z nižších cen profituje i Zdravotnická záchranná služba Plzeňského kraje. „Pokud by cena paliva, v našem případě zejména nafty, letos vydržela na současné úrovni, ušetřili bychom při ceně 26,70 korun za litr 98 517 korun měsíčně ve srovnání s rokem 2015. Museli bychom ale ujet stejný počet kilometrů,“ vysvětlil mluvčí záchranky Vítězslav Sladký.

Nejlevnější benzín

Zajímá vás, kde se dá natankovat levný benzín nebo levná nafta?

Podívejte se na AkcniCeny.cz!

Kromě aktuálních letáků a zboží v akci zde najdete přehled čerpacích stanic a ceny benzínu a ceny nafty.

„V roce 2013, kdy průměrná cena nafty kulminovala na částce 35,50 Kč za litr, by už rozdíl činil 227 264 korun měsíčně,“ dodal Sladký. Záchranáři by tak ročně uspořili téměř tři miliony korun.

Ušetřené peníze podle Sladkého záchranná služba investuje do nákupu kvalitnějšího spotřebního materiálu, léků a dalšího vybavení. „I díky levnější naftě můžeme příští týden otevřít novou výjezdovou základnu v Boru na Tachovsku. Tím zkrátíme dojezdové časy ke kriticky nemocným pacientům,“ dodal Sladký.