Horní Lukavicí projíždí denně téměř šestnáct tisíc automobilů. Pomohl by jen nový přivaděč, jenže na něj jsou potřeba dvě miliardy korun. (Ilustrační snímek)

Horní Lukavicí projíždí denně téměř šestnáct tisíc automobilů. Pomohl by jen nový přivaděč, jenže na něj jsou potřeba dvě miliardy korun. (Ilustrační snímek) | foto: Radek Cihla, MAFRA

Horní Lukavicí denně duní tisíce aut, na obchvat ale chybí miliardy

  • 1
Téměř šestnáct tisíc aut projede denně Horní Lukavicí na Plzeňsku, kudy vede hlavní tah na Klatovy. Místní zatím nemají naději, že se provoz zklidní. Pomohl by jedině nový dálniční přivaděč od Vysoké až k Přešticím. Projektanti ho mají na papíře, ale dvě miliardy korun na stavbu chybí.

Lidé z Horní Lukavice, kterou protíná silnice 1. třídy z Plzně přes Přeštice do Klatov, mohou zatím jen bezmocně skřípat zuby. Prodloužení dálničního přivaděče, který by pro ně byl zároveň i obchvatem obce, nemohou nijak urychlit.

Z výsledků posledního měření intenzity dopravy z roku 2010 vyplývá, že bydlet blízko hlavní silnice není žádný med. Za jediný den po ní projede téměř 16 tisíc aut. Nyní místním svitla naděje alespoň na bezpečnější pohyb po obci.

Příští rok by se mohli dočkat opravy frekventovaného průtahu obcí a především chodníků, které kolem silnice stále chybí. V tomto týdnu bylo zahájeno stavební řízení.

"Dá se to interpretovat i tak, že když není jasné, jaký bude vývoj kolem prodloužení dálničního přivaděče, snažíme se zvýšit bezpečnost lidí v Horní Lukavici. To ale neznamená, že příští rok práce v obci skutečně začnou. Zatím není jasné, že stavební řízení proběhne bez problémů, i když nevím o žádné možné komplikaci, a není ani jasné, jak bude vypadat rozpočet na příští rok," vysvětluje šéf plzeňského zastoupení Ředitelství silnic a dálnic Zdeněk Kuťák.

Lukavický starosta Josef Dědič doufá, že se místní příští rok chodníků dočkají. "Byli bychom strašně rádi, kdyby se už začalo dělat. Bylo nám vysvětleno, že v obci nemůžeme mít přechod pro chodce u autobusových zastávek dříve, než budou udělané chodníky na obou stranách silnice," upozorňuje starosta Josef Dědič.

Na obchvat marně čekají i samotné Přeštice. Všechna doprava z Plzně na Klatovy projíždí přes náměstí v centru. Jak složitá je tu situace, to ukázaly poslední týdny. Stačilo na začátku prázdnin překopat při budování kanalizace silnici na náměstí a po objízdných trasách i mimo město se vlekly nekonečné kolony aut.

Všechny plánované dopravní stavby čeká speciální analýza

"Situace je tu už opravdu neúnosná, vždyť většina aut jezdí přes náměstí. Odvedení dopravy z centra by obyvatelé přivítali, i když by obchodníkům zřejmě klesly tržby," komentoval už před rokem přeštický starosta Antonín Kmoch.

Podle Zdeňka Kuťáka práce na přípravách přeštického obchvatu ale stále pokračují. Tahle nová silnice by měla vést kolem města západním směrem. "Pokud pomineme nízký podjezd v Dehtíně, který budeme ještě letos řešit, jsou Přeštice na trase z Plzně do Klatov nejproblematičtějším místem. Usilujeme o dopracování investičního záměru na tento obchvat a pokračování v přípravách. V následujících týdnech budeme řešit jeho možné napojení na hlavní silnici Přeštice - Lužany i křížení se silnicí do Skočic," uvedl Kuťák.

Všechny plánované velké dopravní stavby v celé republice čeká takzvaná multikriteriální analýza, laicky řečeno jejich přezkoumání ze všech možných pohledů, při nichž je jedním z nejdůležitějších hledisek efektivnost investice.

Zatímco asi šest kilometrů dlouhé prodloužení dálničního přivaděče z Vysoké k Přešticím by stálo kolem dvou miliard korun, samotný obchvat Přeštic je výrazně levnější. Experti budou v nejbližší době zkoumat, zda by se na zamýšlených stavbách nedalo ještě na něčem ušetřit.

Horní Lukavicí projíždí denně tisíce automobilů, pomohl by jen obchvat, na který ale chybí peníze.

Horní Lukavicí projíždí denně tisíce automobilů, pomohl by jen obchvat, na který ale chybí peníze.