Divadlo J. K. Tyla v Plzni připravilo broadwayský muzikál ze světa roztomilých...

Divadlo J. K. Tyla v Plzni připravilo broadwayský muzikál ze světa roztomilých podvodníků Prodavači snů, aneb Prohnaní, prolhaní lumpové. Na snímku Daniela Šinkorová (Christine Colgate), Jan Kříž (Freddy Benson). | foto: Divadlo J. K. Tyla v Plzni

RECENZE: Teatrální Prodavači snů dokážou muzikálového diváka pobavit

  • 0
Soubor operety a muzikálu Divadla J. K. Tyla v Plzni uvedl v české premiéře americký muzikál Prodavači snů, aneb Prohnaní, prolhaní lumpové. Inscenace neoslní, ale i přes výhrady má vše, co má muzikál mít.

Dílo autorské dvojice Jeffryho Lane (libreto) a Davida Yazbeka (texty písní a hudba), v originále Dirty Rotten Scoundrels, vzniklo na základě populárního filmu z roku 1988. Na českou scénu jej ve Velkém divadle v Plzni uvedl ve své režii šéf souboru Roman Meluzín v překladu Adama Nováka.

Po delší pauze od premiéry se nyní vrátil titul hned v několika krátce po sobě jdoucích reprízách. Děj se točí kolem dvou mužů vydělávajících ne právě čestným způsobem. Jeden z nich, zkušený elegán a podvodník vysokého stylu Lawrence Jameson důmyslně získává peníze od bohatých dam. Druhý je mladý a drzý Freddy Benson, který se snaží přiživovat se na soucitu naivních žen.

Jejich novou obětí se má stát mladá a půvabná dědička mýdlového impéria Christine Colgate, k níž oba ničemové navíc vzplanou i citově. A co z toho vznikne, nechť ať sleduje divák sám až k překvapivému rozuzlení. Prodavači snů mají nosnou zápletku, řadu vtipných gagů, byť by jim prospělo někde zestručnění. Navíc zpočátku je děj dosti nepřehledný.

Divadlo J. K. Tyla v Plzni připravilo broadwayský muzikál ze světa roztomilých

Jiří Untermüller jako podvodník vysokého stylu Lawrence Jameson.

Líbivá muzika bez evergreenů

Scéna Daniela Dvořáka je stylizovaná, jednoduchá a jen stručně ilustrující prostředí, do popředí se nijak nehrne, postrádá ovšem atmosféru a na velkém jevišti působí málo výrazné scénické prvky jaksi ztraceně.

Kostýmy Dany Svobodové nemají v případě sboru jednotící prvek, jinak ovšem celkem dobře vystihují hlavní představitele. Z choreografie Anety Antošové zaujme především výborné taneční číslo Lawrence Jamesona a Christine Colgate, které právem sklízí potlesk publika.

Prodavači nabízejí líbivou hudbu příjemnou na poslech a dobře zaranžovanou, ovšem evergreen v ní nenajdeme. Orchestr pod taktovkou Pavla Kantoříka podal soustředěný, kvalitní výkon. Ten ovšem celkově trpěl příliš hlučným nazvučením.

Elegán, floutek, naivka a spol.

Muzikál stojí především na hereckých výkonech protagonistů, a ti si na představení 20. března vedli výborně.

Jiří Untermüller s elegancí a nadhledem ztvárnil Lawrence Jamesona. Zachovává dekorum žoviálního bonvivána, ovšem k nepoznání se promění v druhé půli jako svérázný doktor Schuffhausen.

A opravdu silně kontrastní protipól vytvořil v roli jeho nečekaného žáka, partnera i protivníka, jednoduchého buranského floutka Freddyho Jan Kříž. Do role Christine Colgate byla obsazena Daniela Šinkorová.

Je pohybově výborná a svou postavu pojímá jako lehce teatrální naivku, propůjčuje jí přitom půvab a kouzlo své osobnosti. Pouze v jejím jinak kvalitním zpěvu však nebyl text vždy zcela srozumitelný.

Kolorit prostředí dotváří zdařile Jan Kaštovský jako policejní prezident Adre Thibault, který nakonec podlehne původně Lawrencovu objevu - bohaté Muriel Eubanksové v podání Stáni Topinkové - Fořtové. A ázerbajdžánskou ropnou princeznu Jelenu Alexandrovnu živočišně pojala Veronika Veselá.

Prodavači snů mají i přes výhrady všechno, co má muzikál mít. Inscenace jakkoliv působí někdy až příliš afektovaně, je představením, které dokáže pobavit. Režie Romana Meluzína ctí pravidla žánru, přináší jednoduchý vtip i show a protagonisté dokáží dobře dostát svým rolím.

Prodavači snů jsou tedy titulem, který sice neoslní, ale přináší kvalitní nekomplikovanou zábavu.