Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Byl to jen stoletý vrak, sběratel z něj udělal skvost mezi motocykly

  14:11aktualizováno  14:11
Na začátku to byl jenom šrot. Za dva a půl roku se z něj ale „vyloupl“ sběratelský unikát. Více než sto let starým motocyklem FN od belgické zbrojovky se pyšní muzeum v Kašperských Horách na Klatovsku.

Kdo si myslí, že motocyklisté se na začátku 20. století šinuli hlemýždí rychlostí, je na omylu. Důkazem je jeden z nejnovějších a nejvzácnějších přírůstků Muzea historických motocyklů.

Je to model FN (Fabrique Nationale de Herstal) z roku 1910 či 1911, jeden z prvních sériově vyráběných čtyřválců.

„Obsah je pět set kubíků. Zatímco první motocykly jezdily zhruba pětačtyřicetikilometrovou rychlostí, tento dokázal vytáhnout až osmdesát kilometrů v hodině. To je na tu dobu opravdu hodně,“ konstatuje majitel muzea Zdeněk Bálek.

Muzeum motocyklů v Kašperských Horách

Exponát má podle něj zajímavé technické řešení. Pohon na zadní kolo zařizuje kardanová hřídel. „Ze sběratelského hlediska je to obrovský unikát. Někdo si myslí, že tyto staré stroje měly jednoduchou konstrukci. To ale není pravda,“ podotýká Bálek.

To se projevilo také při opravě stroje, která Bálkovi a jeho kolegům trvala dva a půl roku.

„Na začátku jsme měli v podstatě jenom šrot. Naráželi jsme na samé komplikace. Bylo nejprve třeba sehnat výkresy a dokumentaci. Náhradní díly v podstatě dnes už sehnat nejdou. Většinu jsme jich museli speciálně vyrobit. Jen pár jsme získali při hledání informačních materiálů,“ popisuje Bálek.

Ten kromě muzea v Kašperských Horách provozuje ještě muzea v Bečově nad Teplou a v Železné Rudě. Také tady se mohou návštěvníci těšit na nové stroje.

„Přidali jsme motocykl francouzské firmy, která původně vyráběla automobily Chavanet. Po roce 1930 splynula se společností Peugeot,” prozrazuje sběratel.

Expozici zpestřila také barevná kombinace legendární Čechie. „Jde o typ Sport Touring. Už dříve jsme vystavovali delší, trojmístnou Čechii. To, že jsou u nás v muzeu v Železné Rudě i tuto značky, není žádná náhoda. Její zakladatel Albin Hugo Liebisch měl k Železné Rudě velmi blízko. V místním kostele se 13. května roku 1913 oženil. Pak nějakou dobu působil kousek za hranicemi na zámku v Buchenau jako řidič a mechanik. Žil také ve Zwieselu. Až potom přešel do Krásné Lípy, kde začal vyrábět slavné motorky,“ vypráví Bálek.

Novinkou je také kolekce nazvaná Zlatá šedesátá, která je vyloženě vzpomínková. „Jsou v ní stroje, které si řada současníků pamatuje a vyrůstala na nich. Nechybí skútr Čezeta, Tatran, simsony nebo Jawa Pionýr. Já jsem jako sběratel nadšený z těch nejstarších motocyklů vyrobených do roku 1930. Laickou veřejnost ale hodně zajímají ty, které po našich silnicích jezdily ještě nedávno,“ dodává Bálek.

Ve svých muzeích vystavuje dohromady kolem dvou set motocyklů. Expozice doplňuje zhruba osmdesát starých jízdních kol a několik historických automobilů.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.