Historický most v Rabštejně nad Střelou ničí těžké kamiony. (2. srpna 2016)

Historický most v Rabštejně nad Střelou ničí těžké kamiony. (2. srpna 2016) | foto: Martin Polívka, MAFRA

Druhý nejstarší most v zemi se musí opravit, ohrožují ho těžké kamiony

  • 5
Těžká vozidla o hmotnosti až padesáti tun ohrožují historický most v Rabštejně nad Střelou na Plzeňsku. Na most by přitom neměly vjíždět automobily těžší než 24 tun.

„Překračování nejvyšší povolené hmotnosti má pochopitelně vliv na statiku mostu, ta je v obloucích porušená,“ říká Petr Otásek ze Správy a údržby silnic Plzeňského kraje.

„Je to naše velké trápení, myslíme si, že by si most zasloužil citlivější přístup,“ souhlasí zastupitel Ondřej Fábera. Zájmy obce hájí v zastupitelstvu Manětína, pod nějž obec nad Střelou spadá. Na to, že je most neúměrně zatěžován, upozorňuje již delší dobu.

Připomíná domíchávač betonu převrácený v kopci za Rabštejnem (psali jsme zde) nebo uvázlý kamion s tekutým dusíkem. „Není to tak, že by tudy jezdil jeden kamion za druhým, ale denně to nějakých deset až patnáct aut být může,“ odhaduje Fábera. Trasu podle něj využívají místní zemědělci, lesníci, ale i řidiči kamionů.

Oprava začne příští rok v dubnu

„Minimálně někteří z nich tam určitě nejedou úmyslně. Řidiče sem někdy navede navigace, sami jsou z toho nešťastní,“ je přesvědčen místostarosta Manětína Jaroslav Hruška. Město chce problém vyřešit co nejdřív, plánuje to už během nadcházející rekonstrukce.

Druhý nejstarší most v republice prodělal poslední velkou opravu v roce 1993, ta nynější předběžně počítá s náklady ve výši zhruba 20 milionů korun. „V současné době jsou z nosné konstrukce vypadané kameny z okrajů klenby,“ konstatuje Otásek s tím, že už jsou zpracované podklady a projektová dokumentace.

V listopadu by se měly zmapovat všechny pohledové plochy, v dubnu se začne s opravou, což přinese úplnou uzavírku. „Pro pěší bude zřízena lávka, objížďka bude vedena přes Manětín a Mladotice,“ říká Otásek.

Podle místostarosty Hrušky by poté bylo vhodné minimálně upravit značení, které by několik kilometrů předem řidiče před mostem s omezenou nosností varovalo. „Informační cedule by musel iniciovat místní orgán, ten by dal podnět k silničnímu a správnímu úřadu,“ říká Otásek.

Mohlo by pomoct zúžení silnice

Úplné omezení provozu pro vozidla s hmotností převyšující 24 tun na silnici 2. třídy možné není. Případy z jiných obcí však ukazují, že řešením by bylo zúžení komunikace, které by průjezd kamionů zcela znemožnilo.

Podle policejní mluvčí Hany Štefflové hrozí řidičům při překročení nejvyšší povolené hmotnosti pokuta stejná jako v případě porušení jakékoliv jiné zákazové značky.

„Blokově na místě lze tento přestupek vyřešit pokutou do výše dva tisíce korun, ve správním řízení je pokuta od 1500 do 2500 korun,“ uvedla Štefflová s tím, že ke správnímu řízení se přistupuje zpravidla v případech, pokud řidič s blokovou pokutou nesouhlasí.

Pokutovat neukázněné řidiče je však v těchto případech poměrně složité, v Rabštejně se totiž těžko hledá úsek silnice, na němž je vážení možné provést.