Most Generála Pattona v Plzni.

Most Generála Pattona v Plzni. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Na Pattonův most brzy najedou stavební stroje, dopravu zatím neomezí

  • 11
Už příští týden začnou přípravy na zahájení kompletní rekonstrukce mostu Generála Pattona v Plzni. Dělníci připraví zázemí staveniště a dovezou techniku. První dopravní omezení lidé pocítí 10. dubna.

Most Generála Pattona má pro dopravu v Plzni strategický význam. Je součástí hlavní silnice mezi centrem města a největším sídlištěm, navíc po něm vedou i trasy dvou mezinárodních silnic na Karlovy Vary a Most.

Proto projektanti se stavbaři vymýšleli způsob, jak po celou dobu rekonstrukce zachovat pro každý směr po dvou jízdních pruzích.

Šéf plzeňského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic Zdeněk Kuťák uvedl, že v každém roce se bude opravovat most pro jeden směr.

„Letos se začíná mostem ve směru na Lochotín. Lhůta pro jeho rekonstrukci je jedna stavební sezona, tedy do konce letošního roku by měl být hotový směr z centra. V příštím roce bude na řadě směr opačný,“ připomněl Kuťák.

Most Generála Pattona

Most je dlouhý 203 metrů, dokončený byl v roce 1972. Podle původních plánů se měl bourat a stavět se měl úplně nový most. Prověření technického stavu před čtyřmi roky ale ukázalo, že jeho stav je lepší, než ukazovaly první testy, proto stačí rekonstrukce, která jeho životnost prodlouží o desítky let.

Podle schváleného harmonogramu stavba oficiálně začne 8. března. „Nejprve se musí připravit zázemí staveniště, dovézt techniku, zahájit přípravné práce. Stavební práce vypuknou v dubnu,“ uvedl Kuťák.

V noci z 9. na 10. dubna technici osadí před oběma stranami mostu výhybky, aby tramvaje mohly přes něj jezdit po jedné koleji oběma bude řízený semafory.

Posledním dnem, kdy tramvaje pojedou po jednokolejce, bude 12. listopad. O měsíc později už bude jezdit veškerá doprava po mostě bez omezení.

Podle náměstka primátora pro oblast dopravy Petra Náhlíka firma Colas, která vyhrála soutěž na rekonstrukci mostu Generála Pattona, v poslední době ukázala, že si s převedením dopravy po dobu stavby dokáže poradit.

„Pro nás je podstatné, že stavbu bude provádět stejná firma, která dělala mosty na Rokycanské třídě. Odvedli tam perfektní práci při stavbě, zvládli bezproblémové převedení dopravy na druhý most a pak zpátky. Předpokládám, že to bude stejné i v centru Plzně,“ soudí Náhlík.

V příštím roce budou stavbaři používat stejný postup oprav i na mostě ve směru do centra Plzně. „Po rekonstrukci bude zúžený chodník a nově tři jízdní pruhy namísto současných dvou,“ uvedl Zdeněk Kuťák.

Město navíc už za pár týdnů zahájí výstavbu třetího jízdního pruhu na Karlovarské třídě od křižovatky s Lidickou ulicí do centra k odbočení na mimoúrovňový kruhový objezd.

Třetí pruh bude vyhrazený pro hromadnou dopravu a vozy záchranného systému, které se tu v dopravní špičce těžce probíjejí kolonami aut.

Rekonstrukce mostu Generála Pattona je plánovaná do poloviny roku 2019, ale dopravní omezení skončí v závěru roku 2018.

„Nepočítáme ani s omezením provozu na silničním průtahu pod mostem. V krátkých etapách může být pod ním uzavřený jízdní pruh, zejména když se na mostě budou bourat římsy nebo osazovat sloupy. Žádné významné omezení provozu v Tyršově a Lochotínské ulici pod mostem ale nepředpokládáme,“ dodal Kuťák.

Vysoutěžená cena rekonstrukce mostu je 138 milionů korun bez DPH. Je to společná investice státu a města.

Rekonstrukce mostu Generála Pattona bude znamenat další komplikaci v plzeňské dopravě. Od 23. ledna jsou kvůli přestavbě uzavřeny podjezdy u hlavního vlakového nádraží.

Na jaře má začít také zužování Dlouhé ulice v Lobzích ze čtyř jízdních pruhů na dva, jeden každým směrem.