Hlavní vlakové nádraží v Plzni osadily náklaďáky a bagry. Začala tu další etapa...

Hlavní vlakové nádraží v Plzni osadily náklaďáky a bagry. Začala tu další etapa modernizace kolejiště a nástupišť. | foto: Martin Polívka, MAFRA

Z nádraží v Plzni je staveniště. Bagry trhají koleje a bourají budovy

  • 6
Hlavní vlakové nádraží v Plzni připomíná v posledních dnech spíše staveniště. Práce na modernizaci železnice a nástupišť totiž nabraly na intenzitě a tak tu bagry trhají koleje a boří staré budovy. Vlaky odjíždějí a přijíždějí k jiným nástupištím, než jsou cestující zvyklí. Práce potrvají až do konce roku.

Přímo u památkově chráněné nádražní budovy teď schází stovky metrů kolejnic. Místo vlaků tu teď jezdí hlavně náklaďáky, které odvážejí vybagrovanou drť. Přehoupnou se přes nástupiště a pak po nově vybudovaném náspu sjíždějí na parkoviště, aby materiál odvezly.

Elektronická tabule s odjezdy vlaků je v podchodu u eskalátorů. Nahoře na upravovaném nástupišti je jen dřevěná deska, na které zaměstnanci drah mění odjezdy vlaků.

„V současné době se pracuje na nástupištích 3 a 4, které byly původně označené 2 a 2A. Ta budou zprovozněná letos v srpnu. Vzápětí začne rekonstrukce nástupišť 1 a 2 původně byla označená 1A a 1. Ta budou hotová v prosinci,“ řekl Marek Illiaš ze Správy železniční dopravní cesty.

Čtyři nová nástupiště za 150 milionů korun budou asi o čtvrt metru vyšší, než ta dosavadní. To znamená, že při nastupování i vystupování z vagonů by pasažéři měli, podobně jako v Praze na hlavním nádraží, zdolávat mezi peronem a podlahou vagonu maximálně dva schůdky.

Na plzeňské nádraží by teď měli cestující chodit raději s předstihem. „Vlaky totiž odjíždějí z jiných nástupišť a na ta se dá v současné době v opravované části nádraží dostat výlučně jen eskalátory nebo schody z podchodů,“ upozorňuje mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Modernizace nádraží

Většina délky čtyř nástupišť bude zastřešená. „Zastřešení 2. a 3. nástupiště je v současné době repasováno a bude vráceno zpět v původní podobě. Zastřešení 1. a 4. nástupiště bude zcela nové,“ vysvětlil Marek Illiaš.

Kompletní obnova východní části stanice umožní výrazné zvýšení rychlosti vlaků z 20 kilometrů za hodinu na 80 kilometrů. Bezpečnost železničního uzlu se zvýší díky novému zařízení, pro nějž se dokončuje budova ústředního stavědla. Z něho bude ovládán elektronicky veškerý provoz stanice.

Investorem modernizace nádraží za 1,68 miliardy korun je Správa železniční dopravní cesty a součástí prací je i rekonstrukce tunelu pro zavazadla a vybudování dalšího podchodu. Ten spojí areál vlakového nádraží s plánovaným autobusovým nádražím a trolejbusovou točnou v Šumavské ulici.

Práce na dobudování železničního koridoru v příštím roce výrazně zasáhnou i do silniční a tramvajové dopravy v Plzni. Na jaře 2016 by měly začít práce na rekonstrukci železničních mostů nad Mikulášskou ulicí.