Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Polívka, MAFRA

Placení jízdného bankovní kartou je oblíbené a budou i další novinky

  • 2
Cestující v Plzni rádi nakupují jednotlivé jízdenky pomocí bankovních bezkontaktních karet přímo ve vozidlech městské dopravy. Za rok nakoupili přes 715 tisíc jízdenek. Měsíčně počty transakcí stoupají.

Loni v dubnu vyjely s prvními přístroji pro nákup jízdenek bankovní kartou autobusy, od poloviny června 2015 je jimi vybaveno všech 370 autobusů, trolejbusů a tramvají, které vozí cestující.

„Zástupce banky ČSOB nám řekl, že jsme první a jediní v kontinentální Evropě, kdo platební bankovní karty používá v takovém rozsahu,“ řekl generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Michal Kraus.

Za loňský duben, kdy autobusy poprvé vyjely s novými přístroji, si cestující koupili 150 jízdenek. Letos v dubnu si jich pasažéři koupili v autobusech, trolejbusech a tramvajích dohromady přes 97 tisíc. „To je přes deset procent všech zakoupených jízdenek v měsíci. Předpokládám, že v tom je i nadále růstový potenciál,“ soudí Michal Kraus.

Martin Dolejš ze společnost MasterCard řekl, že placení bezkontaktní kartou je mezi zákazníky stále oblíbenější. „Čísla z Plzně to jasně dokazují. Češi velmi rychle akceptovali bezkontaktní platbu v obchodech, a její využití v dopravě je dalším přirozeným krokem. Poskytuje rychlé a pohodlné platby bez nutnosti hledat drobné na nákup jízdenky v automatu či trafice,“ uvedl Dolejš.

Pokud vývojáři nenarazí na nepřekonatelnou záludnost, snad do konce letošního roku by měl být vyřešený způsob, jak předplatné nahrávat nejen na klasickou Plzeňskou kartu, ale i přímo na bankovní kartu.

„Předpokládám, že to bude ještě další impuls pro lidi, že platební kartu jde využívat kombinovaně. Držitel v ní bude mít kupon s předplatným pro sebe - a rodině nebo známým koupí platební kartou jízdenky. S našimi partnery z bank a bankovních asociací máme nastartovaný projekt řešící revizorskou kontrolu časového kuponu na bankovních kartách. Čip na kartě dokáže nést řadu informací, ale zatím není dořešený způsob kontroly revizory. Zařízení, kterým budeme karty kontrolovat, musí projít certifikací a zkoušením, protože musí být šetrné ke kartě a současně nesmí umožnit přístup k jiným datům než o jízdném. Řada bank tvrdí, že to vyřešené má, ale zatím to nikdo neukázal v provozu,“ vysvětlil Michal Kraus.

Systém počítá s užíváním Plzeňské karty i bankovních karet

Pokud by se tohle podařilo v Plzni beze zbytku vyřešit a uvést do praxe, byla by podle zástupců MasterCard Plzeň na špici evropských měst v možnostech uplatnění platebních karet v dopravě.

Systém plateb za jízdné dále počítá s tím, že vedle sebe budou existovat bankovní a Plzeňská karta. „Městské karty určitě budou žít dál jako nosiče předplatného nebo elektronické peněženky, ve městech budou sloužit i jako nositelé bonusů pro jejich uživatele. Když mluvím o kartě, nemluvím o plastové kartičce jako takové. Může mít i podobu virtuální karty v mobilním telefonu, v současné době vyvíjíme aplikaci pro mobilní telefony, kterou by se dalo také jednoduše platit jízdné,“ nastínil Kraus.