Trolejbusy a autobusy MHD v Plzni projedou křižovatkami na Borských polích snadno, cestu jim uvolní speciální čidla.

Trolejbusy a autobusy MHD v Plzni projedou křižovatkami na Borských polích snadno, cestu jim uvolní speciální čidla. | foto: Martin Polívka, MF DNES

Vozy MHD mají v Plzni zelenou, díky speciálním čidlům na křižovatkách

  • 16
Jízdu trolejbusů a autobusů na Borských polích v Plzni jen málokdy přeruší červená na semaforu. Světelné křižovatky v této oblasti jsou totiž zkušebně vybaveny čidly, která poznají přijíždějící autobus či trolejbus a co nejrychleji mu uvolní cestu.

Cestující z Borských polí v trolejbusech a autobusech si toho začali všímat. Jen málokdy se stane, že by jízdu přerušila červená na semaforech.

Borská pole jsou jednou z oblastí, kde jsou semafory zkušebně osazeny čidly, jež poznají přijíždějící autobus nebo trolejbus. Počítač, řídící provoz na křižovatce, se vozu snaží co nejrychleji uvolnit cestu v potřebném směru.

V Plzni je takových křižovatek třicet. Šéf střediska řízení plzeňských dopravních podniků Jiří Ptáček potvrzuje, že si šoféři průjezdy těmito křižovatkami pochvalují.

"Na zelenou si zvyknete velice rychle, systém funguje. Řidiči křižovatkami projíždějí téměř bez zastavení," uvedl Ptáček.

Přednostní nastavení zelené na většině křižovatek mají několik let plzeňské tramvaje. Jejich systém je postaven na čidlech u trolejí před křižovatkou. Jak to ale funguje u autobusů a trolejbusů? Zjednodušeně řečeno se využívá systému GPS, kterým jsou všechny plzeňské vozy vybavené. Zařízení před křižovatkou vyšle signál počítači řídícímu semafory.