Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z podchodu u vlakového nádraží zmizí bezdomovci, na podlaze bude mapa Plzně

  16:18aktualizováno  16:18
Velká mapa Plzně na podlaze, projekce zpravodajství a reklamy, kavárna, ale hlavně přívětivější prostory. Tak se má změnit zanedbaný podchod mezi Americkou třídou a hlavním vlakovým nádražím v Plzni. Zmizet by měli i bezdomovci.

Už letos chce začít společnost Sekuras Development s rekonstrukcí podchodu mezi Americkou třídou a hlavním vlakovým nádražím v Plzni. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Prostor, kde je nyní obsazena pouze část prodejních stánků, získá novou, přívětivější tvář. Objeví se zde například nová kavárna. Zmizet by také měli bezdomovci, kteří mají místo v oblibě a lidé se jich bojí.
 
"Čím dřív se to tu změní, tím líp. Nejhorší je, když u vchodu táboří parta bezdomovců se psy. Není nic příjemného muset projít těsně kolem nich," řekla Jana Žáková, která podchod občas používá.
 
Autorem plánů na předělání podchodu je společnost Sekuras Development, která se jako jediný zájemce přihlásila do městem vyhlášené veřejné soutěže na pronájem prostoru a splnila stanovené podmínky. O uzavření smlouvy o pronájmu měli radní rozhodnout už srpnu. Záležitost ale zdržel starosta centrální městské části Jiří Strobacha (ODS).

"Pan starosta zpochybnil, že o tom může rozhodovat rada města a domníval se, že je to v pravomoci jeho úřadu. Pravděpodobně mu záleželo na získání příjmů z pronájmu. Minulý týden se právníci města i městské části shodli, že to patří do kompetence magistrátu," vysvětlil náměstek primátora Plzně Miloslav Šimák (ČSSD).

Vznik podchodu

Podchod mezi Americkou třídou a Hlavním nádražím v Plzni vznikl na začátku devadesátých let, kdy byla zdemolována část Sirkové ulice a postavena široká silnice od železničního viaduktu k mostu U Jána. Nová velká křižovatka, i když měla podchod, zhoršila přístup lidí k nádraží. Samotný podchod představuje bariéru zejména při poruchách eskalátorů.

Ten uvedl, že záležitost se nyní nejkratší cestou dostane na jednání rady, která definitivně o pronájmu rozhodne. Podle Šimáka jsou příjmy pronájmu v řádu stovek tisíc. "Ale náklady jsou u podchodu o něco vyšší, protože město musí hradit například provoz eskalátorů," sdělil Šimák.

Náměstek věří, že podchod bude už brzy vypadat lépe než dosud. Šéf společnosti Sekuras Development Jan Schejbal ujišťuje, že proměna bude výrazná.

"Určitě. Některé dosavadní prodejní stánky chceme zrušit a vytvořit prodejní prostory, které budou přívětivější. Hodláme tam mimo jiného zřídit kavárnu," uvedl Jan Schejbal, který počítá s tím, že bude zachovaná prodejna pečiva, kterou lidé využívají patrně nejvíc.

Na podlaze podchodu má podle představ budoucího nájemce vzniknout velká mapa města Plzně. Ta bude nabízet informace o nejrůznějších kulturních a společenských zařízeních včetně programu kin.

"Do průčelí podchodů za nádražím i u zastávek veřejné dopravy hodláme instalovat zařízení na projekci zpravodajství a reklamy, což je systém využívaný v pražském metru," konstatoval Schejbal. Zároveň ubezpečuje, že se jeho firma postará o to, aby se v průchodech nezdržovali bezdomovci.

A kdy se tedy podchod začne měnit? "Některé kroky stihneme ještě letos. Ale protože prostor není vytápěný, budeme závislí na počasí. Mráz by nás mohl zdržet," prohlásil Jan Schejbal.

Město plánuje do konce roku opravit v podchodu veřejné toalety, které jsou ve špatném stavu, a proto nejsou v provozu.





Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.