Západní obchvat Plzně by měl především ulevit přetížené Klatovské třídě

Západní obchvat Plzně by měl především ulevit přetížené Klatovské třídě | foto: Daniel Beran, MAFRA

Má-li mít Plzeň silniční okruh, asi se bude muset vzdát plánů na průtah

  • 8
Na stavbu západního okruhu Plzně nejsou peníze. Silnice, která má odvést tranzitní dopravu z centra města, se sice začne stavět letos, kraj ani město ale nemají na její dokončení. Rodí se plán, že by dostavbu financoval stát. Znamenalo by to však, že by se definitivně rozplynul sen o novém průtahu Plzní.

První etapa západního okruhu ze Zátiší do Křimic se sice začne stavět letos z peněz kraje a Evropské unie. Problém ale je, že nikdo neví, kde vzít peníze na stavbu druhé etapy z Křimic k hypermarketu Globus. Přitom druhá etapa je pro město důležitější než první, která má být hotova do konce roku 2013.

Právě až napojení na Severní předměstí totiž řeší problém lidí z Lochotína, Bolevce, Košutky či Vinic, stejně jako potíže přetížené Karlovarské a navazujících ulic.

A proto se rodí plán, podle kterého druhou etapu za zhruba dvě miliardy zaplatí místo kraje stát. Ten by tak ovšem nutně upustil od záměru vybudovat silniční průtah Plzní podél Klatovské a Karlovarské třídy. A sen o nové silnici přes město by se tak zřejmě rozplynul.

Mapa plánovaného silničního okruhu a průtahu Plzní

Kuriózní je skutečnost, že před lety se politici dohodli, že stát nebude financovat okruh ale průtah. Tehdy totiž plzeňská radnice dávala přednost trase napříč městem, a proto chtěla, aby ji hradil stát. Nyní se karta obrací.

"Pokud povede okruh pouze do Křimic, nemá to pro město zásadní význam. Musíme ho dostavět na Lochotín," zdůrazňuje náměstek primátora Plzně Petr Rund. Ten říká, že pro stavbu druhé etapy dnes není žádný časový plán. "Stavět by měl kraj, ale nebude mít peníze," zdůrazňuje Rund. Podle něj však existuje možnost, že druhou etapu zaplatí stát, pokud se ovšem nebude stavět průtah.

Stát se stavbou silnice přes město nespěchá

Šéf plzeňské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Zdeněk Kuťák připouští, že taková varianta možná je. "Už na to přišla řeč. Město i kraj vědí, že zbytek okruhu bude stát ke dvěma miliardám korun. To jsou peníze, které převyšují možnosti města i kraje. Nabízí je jediná možnost. Aby to financoval stát. Byla by obrovská škoda, kdyby se okruh nedostavěl," konstatuje Kuťák.

Ten upozorňuje, že oficiální jednání o takovém řešení ještě nezačala. Kuťák připouští, že stát se stavbou silnice přes město nespěchá. "V návrhu koncepce ministerstva dopravy je průtah Plzní sice mezi prioritními stavbami, ale do roku 2025 nemají zajištěné financování," připomíná Zdeněk Kuťák.

Krajský hejtman Milan Chovanec říká, že o problému se mluvilo na společném zasedání rady kraje a rady města. Hejtman tvrdí, že jediná šance na druhé napojení Severního předměstí na zbytek města je západní okruh.

"Pokud by se k tomu stát přihlásil, tak do sedmi let je reálné, že tam pojedou auta," prohlašuje Milan Chovanec. Hejtman dodává, že vedení kraje navrhlo zástupcům radnice, aby zvážili, zda město trvá na tom, že má průtah stavět stát. Primátor Martin Baxa potvrzuje, že vedení města se bude problémem zabývat.