Lokomotivu vlastní sdružení Iron Monument Club, které ji používá k oblíbeným jízdám historických vlaků. Stroj vyrobila plzeňská Škodovka v roce 1947 a v Čechách a na Slovensku jsou dnes jen tři provozuschopné lokomotivy tohoto typu.
Kotel opravila kolínská firma SEA. Ta je v Česku jediná, která je schopná generálku tak velkého kotle provést. Snímání dvanáctimetrového kotle z pojezdu trvalo v červnu mnoho hodin, středeční zpětná montáž byla hotova mnohem rychleji. Zázemí poskytla společnost TS Plzeň. "Jediná totiž může poskytnout dva stotunové jeřáby," konstatoval Zbyněk Mikudík z Iron Monument Clubu.
Členy klubu teď čeká několik měsíců práce, protože nasazením kotle oprava zdaleka nekončí. Je třeba instalovat zpět parní, vzduchové a olejové potrubí. Trubek je v lokomotivě přes jeden kilometr.
Nadšenci musí znovu osadit všechny armatury, izolace mezi kotel a obalové plechy a spoustu dalších součástek.
Samotná oprava kotle stála 1,8 milionu korun, peníze sdružení shání z mnoha zdrojů. Podle Mikudíka bude trvat ještě čtyři až pět měsíců, než bude možné lokomotivu vrátit do provozu. Po kompletaci všech dílů stroj čekají tlakové zkoušky, zkušební zatopení a zkušební jízdy.
"Stále věříme, že se nám podaří letos v květnu se Šlechtičnou znovu vyjet," doplnil Zbyněk Mikudík.
Plzeňský klub vznikl v 80. letech minulého století a zachránil už několik lokomotiv a železničních vozů.