Pro hospodské je často problém sehnat takzvaný rodný list alkoholu. (Ilustrační snímek)

Pro hospodské je často problém sehnat takzvaný rodný list alkoholu. (Ilustrační snímek) | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Likérky na západě hlásí pokles prodeje. Problémem jsou i rodné listy

  • 0
Lékaři se možná radují, ale producenti alkoholu na západě Čech nemají moc důvodů k veselí. Likérky totiž po prohibici prodávají v průměru až o pětinu méně výrobků. Pro obchodníky je zase mnohdy problém dostat se k nově zavedenému rodnému listu alkoholu.

"Opatření, která se po prohibici zavedla, přinesla i chaos," tvrdí například Petr Jenčík, spolumajitel likérky Jenčík a dcery se sídlem v Prádle. Poté, co se zavedly takzvané rodné listy k lihovinám, není hodně velkoobchodníků s alkoholem schopných je například restauracím vydávat.
 
"Mně jako výrobci volají z hospod, protože jejich dodavatelé nejsou schopni rodné listy zajistit a odkazují je na mě," říká Jenčík, který s tím prý problém nemá. "Ale ne všude prý hospodští pochodí," dodal výrobce.

Spolumajitel prodejny lihovin v Plzni Bohumil Hůrka uvedl, že si už rodné listy k veškerému sortimentu opatřil. "Byla to docela honička, ale vše už máme," potvrdil.
 
Další z plzeňských prodejců, který nechtěl být ze strachu z pomsty jmenován, uvedl, že všechna nová opatření budou stejně zbytečná a nezabrání dalším úmrtím. "Fatálně selhaly kontrolní orgány, které to měly kontrolovat a pokud se něco nezmění v tomto základu, tak se nic nezlepší," prohlásil.

"To je jako kdyby si vám dopravní policie stěžovala, že má pomalá auta, že nemůže chytat piráty silnic a sníží povolenou rychlost. Ti piráti budou jezdit stejně rychle a to, že někdo prodával alkohol bez kolku, tak ho bude prodávat dál bez nového kolku, nic se nezmění," uvedl muž, který narážel na to, že se zavedly nové hůře padělatelné kolky.

Likérky hlásí propad prodeje až o pětinu. "Prodej poklesl v průměru o 18 až 20 procent," konstatoval například mluvčí firmy Stock Plzeň Jiří Janoušek.

Jediným pozitivem, které podle něj prohibice přinesla, je to, že lidé začínají více věřit silným značkám. "Hodnotíme i to, že se začalo důrazně mluvit o černém trhu s alkoholem a o jeho potírání. My jsme o tom mluvili sice léta, ale až nyní jsme byli opravdu slyšet. Jsme rádi, že se proti černým likérkám začalo zasahovat," dodal.