Zábrany u zastávek Tyršův snad v Plzni mají řidičům znemožnit, aby objížděli

Zábrany u zastávek Tyršův snad v Plzni mají řidičům znemožnit, aby objížděli autobusy. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Lidem u bývalé výpadovky na Klatovy svitla naděje, že se zbaví kolon aut

  • 1
Lidé bydlící u bývalé výpadovky na Klatovy nad Borskou přehradou v Plzni přes rok bojují proti autům, která jim dělají hluk u oken. Chtějí, aby úřady co nejvíc zkomplikovaly cestu autům, která kolem jejich domů jen projíždějí, a kamiony sem nepouštěly vůbec.

První krok se podařil, před domy už nemají státní silnici první třídy. Právě to byl podle Jitky Gerlické z občanského sdružení Klatovská, které obyvatelé této lokality založili, hlavní problém, když chtěli něco řešit.

"Psali jsme všude možně, ale ze všech stran nám tvrdili, že nemohou nic udělat, protože stará výpadovka je stále silnicí první třídy patřící státu," líčí Jitka Gerlická. A parametry, které musí splňovat silnice první třídy, jsou zcela jiné než místní komunikace, v níž se papírově promění.

V současné době je už "jen" účelovou komunikací. "Rozhodnutí ministerstva o převodu už nabylo právní moci," potvrdil Vlastimil Kroupa z technického úřadu plzeňského magistrátu.

Podle oslovených odborníků, když už není silnice nad borskou přehradou komunikací první třídy, město na ní může dělat různé úpravy. Třeba plánovaný kruhový objezd, který zpomaluje auta a znechucuje řidiče kamionů, když mají o kus dál rovný přivaděč.
 
"Teď už případné úpravy nejsou žádným problémem," potvrdil náměstek plzeňského šéfa ředitelství silnic a dálnic Michal Syřínek. Do konce roku by mělo ŘSD na město převést i pozemky pod komunikací.

"Když jsem zjistila, že už nám kolem oken nevede silnice první třídy, hned jsem psala, aby na silnici zřídili různá omezení. Odpověď ještě nemám, protože lhůta, kterou na to mají, ještě neskončila," uvedla za lidi bydlící u silnice Jitka Gerlická.

Auta zbrzdí kruhový objezd, stavět se začne možná už letos

Aut ale podle ní na vozovce neubývá. Hlavně v dopravních špičkách to jsou nekonečné proudy vozidel. Pro místní je to o to složitější, že před dvěma lety měli doma úplný klid. Po bývalé výpadovce nejezdilo téměř nic, protože silnice byla kvůli opravě přehradní hráze slepá.

Když po opravení silnice začala na hrázi přehrady zase jezdit auta jen kousek od jejich domů, a navíc po dokončení přivaděče se přidali i řidiči, kteří netrefili správný nájezd na přivaděč, místní si začali stěžovat. Na dunící vozidla i řidiče nerespektující maximální povolenou rychlost.

Policisté a strážníci tam okamžitě po prvních stížnostech začali měřit rychlost. A vzápětí potvrzovali, že nejvíc pokutovaných jezdilo na povolené padesátce rychlostí kolem 65 kilometrů v hodině.

Nepravidelně se strážníci i policisté objevují dodnes. Zanedlouho je ale nahradí technika. Na řidiče bude dohlížet stabilní radar, u silnice by měl být do jara.

Dopravní expert Správy veřejného statku města Plzně Ondřej Vohradský připomněl, že pro bezpečnost místních i návštěvníků blízkého sportovního areálu na břehu přehrady udělali řadu věcí.

"U autobusových zastávek Tyršův sad jsou v silnici bezpečnostní prvky, abychom řidičům co nejvíce znemožnili předjetí stojícího autobusu. Plánujeme nástupiště na zastávkách, ale to nebude hned. Z betonových bloků jsme udělali koridor pro chodce a plánujeme okružní křižovatku u stavební firmy Berger. Snažíme se vše směřovat k tomu, aby se ještě letos začalo s jejím budováním," vypočítal Vohradský, čím se snaží dosáhnout toho, aby řidiči raději jezdili po novém dálničním přivaděči než po staré silnici.

Podle Jitky Gerlické ale ani koridor pro chodce z betonových bloků není podle představ místních. "Navíc my, co bydlíme u silnice, máme tu smůlu, že kola kamionů máme jen tři až čtyři metry od domů ve výšce oken. Když je hotový přivaděč, tak tu lidé samozřejmě nejsou spokojení, když jim náklaďáky jezdí kolem oken. Někteří už ale rezignovali a asi si přestěhovali postele z ložnic u silnice do jiných místností v domech," povzdechla si Jitka Gerlická z místního občanského sdružení.

Co na hluk z aut říkají hygienici? Ti už loni porovnali výsledky měření, jaké u silnice byly ještě před zahájením dostavby dálničního přivaděče a po jeho zprovoznění. Z jejich měření vyplynulo, že hluk u silnice poklesl.