Na letišti v Líních se konají i letecké dny. Lidé tu mohou sledovat například ukázky práce leteckých záchranářů.

Na letišti v Líních se konají i letecké dny. Lidé tu mohou sledovat například ukázky práce leteckých záchranářů. | foto: Václav Samek

Letiště Líně by mohly využít i firmy, ministerstvo areál nabízí kraji

  • 1
Rozsáhlý areál letiště v Líních u Plzně má zřejmě novou šanci na oživení a přeměnu v rozvojovou oblast. V té by mohly vybudovat své pobočky průmyslové firmy, přičemž by byl zachovaný provoz na letišti. Nedaleko Plzně by tak vznikla obdoba průmyslové zóny Borská pole, která je už obsazená.

Nové plány na oživení letiště v Líních přinesla nabídka státu, že areál převede na Plzeňský kraj. O novém využití letiště v Líních se mluví od devadesátých let, kdy jej opustila armáda.

Areál má v pronájmu společnost PlaneStation Pilsen. Podle hejtmana Plzeňského kraje Milana Chovance ale ministerstvo obrany pokládá smlouvu za ukončenou.

Jednatel společnosti Petr Rubeš odmítl minulý týden reagovat na jakoukoliv otázku MF DNES a zdůvodnil to tvrzením, že má dovolenou.

"Firma je ve výpovědi z důvodu rozporu v plnění smlouvy. V současné době tam probíhá právní spor, v každém případě však armáda považuje smlouvu za ukončenou. Armáda si připravuje další možnosti využití letiště. Jedou z nich je převod na kraj. To se teď jeví ministerstvu jako nejoptimálnější," řekl Milan Chovanec.

Hejtman uvedl, že podmínkou státu je zachování provozu letecké záchranné služby a zachování provozu letiště.

"S leteckou záchrannou službou nemáme žádný problém a dlouhodobě ji podporujeme. V otázce letiště nyní zjišťujeme, kolik by udržení provozu stálo. Posoudíme, zda se přijetí majetku zhruba 340 hektarů ploch vyplatí. Mohla by to být velmi zajímavá rozvojová zóna," sdělil Chovanec.

Je přesvědčen, že by převzetí letiště od státu mohlo být pro Plzeňský kraj výhodné i přesto, že by využití areálu vyžadovalo investice.

"Je tam silnice a infrastruktura. Mohla by se z toho stát základna pro další průmyslovou zónu. Je to jedna z mála větších ploch u Plzně, které by k tomu byly vhodné. Přijetí areálu od státu by nás nestálo nic, kromě nákladů na provoz letiště. Jsou tam pronajaté nějaké budovy a my budeme počítat, jestli se z toho provoz letiště zaplatí. Pokud ano, měli bychom o to zájem. Zatím to vypadá dobře," konstatoval.

Areál zůstal v takovém stavu, jak ho armáda opustila

Hejtman také řekl, že vedení kraje se nyní zabývá otázkou umístění možných čínských investic v regionu. "Čína připravuje vznik několika vědecko-technologických parků na území států bývalého východního bloku. To jsou obrovské investice a po převzetí letiště bychom měli možnost se o takovou investici ucházet," řekl Chovanec.

Upozornil, že by to neznamenalo vybudování dalšího vědeckotechnického parku, jaký už funguje na okraji Plzně. "Jednalo by se o výrobu produktů s vyšší přidanou hodnotou," uvedl.

Letiště v Líních dnes využívá Aeroklub Plzeň Bory. Jeho předseda Jan Bečka prohlásil, že pokud bude zachovaný provoz letiště, nic proti případnému převedení na Plzeňský kraj nemá.

"Doufám, že tam to letiště zůstane. Pokud nedojde k nějakému výraznému omezení provozu, nemělo by se to na naší činnosti nijak projevit. Ten areál je obrovský a využití je v současné době malé," uvedl Bečka.

Poznamenal, že celý areál zůstal v podstatě ve stavu, v jakém ho armáda v devadesátých letech opustila. I proto je podle šéfa aeroklubu dnes zkrácená délka dráhy na 65 procent, což je zhruba 1 500 metrů.

O prodeji letiště se mluvilo už v roce 2009

Letiště v Líních využívají malá letadla. "Odhaduji, že denně se tam v průměru uskuteční deset startů nebo přistání. Využívají je například letecké školy, provádí se tam výcvik, používáme je my," konstatoval Bečka.

V minulosti se už několikrát mluvilo o plánech na rozvoj letiště a o velkých investicích za stovky milionů korun. Ještě v roce 2009, za přechodné vlády Jana Fišera, ministerstvo obrany chtělo areál prodat jeho nájemci - společnosti PlaneStation Pilsen.

Mělo se jednat o obchod v hodnotě přibližně miliardy korun. Ministerstvo tehdy plánovalo prodat areál ve třech etapách. Nejprve samotné letiště, pak vlakovou vlečku a nakonec zbývající části. Jenom cena vzletové a přistávací dráhy s okolními pozemky měla být několik set milionů korun.

Společnost PlaneStation Pilsen v té době plánovala v Líních postavit logistické centrum s mezinárodním letištěm. Její tehdejší ředitel Michal Čermák tvrdil, že má firma připraveny peníze na nákup objektu už několik let.

Zástupci ODS a ČSSD se tehdy postavili proti prodeji. Argumentovali mimo jiné tím, že by přechodná vláda neměla uzavírat velké privatizační projekty.