Jiří Leník pilotuje unikátní kluzák.

Jiří Leník pilotuje unikátní kluzák. | foto: archiv J. Leníka

Show představí skvost mezi kluzáky, druhý takový nikde ve světě nelétá

  • 3
Jedinečný dřevěný kluzák postavený podle historických výkresů z přelomu 20. a 30. let minulého století bude o tomto víkendu k vidění na leteckém dnu v Plasích na Plzeňsku. Stroj zvaný Hol’s der Teufel do vzduchu vytáhne automobil.

Zmíněný kluzák je jediným svého druhu na světě, který smí do vzduchu. Původně vznikl pro výcvik nových pilotů a na západě Čech jej představí Jiří Leník, jehož domovským letištěm je Raná u Loun.

Hol’s der Teufel

V zimě 1922 až 1923 pomáhal v Německu při stavbě nového ještě nepojmenovaného kluzáku konstruktéra Alexandera Lippische mladý švédský plachtařský nadšenec Rolf Bergvik ze Stockholmu. Právě kvůli němu byl stroj pojmenovaný Vem to čert. Bergvik se podle dochovaných historek často trefoval kladívkem do svého prstu a pak od plic ve své mateřštině zaklel „Djävlar anamma“, což je v němčině „Hol’s der Teufel“ a česky „Vem to čert“.

„Tenhle konkrétní kluzák, na kterém létám, začali stavět kamarádi v Německu. Pak ale zjistili, že stroj je tam nepřihlásitelný. Stavba se tak dotáhla u nás na letišti v Rané. Stroj má potřebné papíry, aby mohl do vzduchu,“ říká zkušený pilot Jiří Leník, který létá od konce 60. let minulého století.

Kluzák, který se v překladu jmenuje „Vem to čert“, je postavený podle původní dokumentace, jež vyšla v roce 1932 v publikacích Hry a práce. V nich byl například návod na stavbu loďky, vysílačky, ale i letadla.

Stroj má dřevěnou konstrukci potaženou plátnem. „Původně se používalo bavlněné nebo lněné plátno. My jsme použili moderní americký materiál, který je pružný, více vydrží, nemusí se používat tolik vypínacího laku a potah je tak o pět až deset kilogramů lehčí. Navíc je krásně průhledný,“ uvedl pilot.

Na přelomu 20. a 30. let minulého století museli tento letoun i s pilotem strčit z vhodného kopce, aby se dostal do vzduchu, nebo mu k obloze pomohlo speciální gumové startovací lano.

Nyní se používá naviják, letadlo ale může být zapojené i za autem, které jej dostane do oblak. Může ho vytáhnout také motorové letadlo. „Nejlepší je to za motorovým rogalem, protože má ideální rychlost,“ říká Leník.

Před druhou světovou válkou se tyto kluzáky objevily i na několika letištích v Čechách a na Moravě. Z historických pramenů vyplývá, že žádný z nich válku „nepřežil“.

V současné době existují na světě pouze dva stroje postavené podle původních výkresů. V 80. letech minulého století jeden vznikl v Anglii. Létal s ním krátce Mike Beach, v současné době je vystaven v plachtařském muzeu ve Wasserkupe. Druhým je český stroj, který jako jediný může létat.

Jak se takový aeroplán pilotuje, když pilot před sebou nemá žádné přístroje a ukazatele běžné v jiných letadlech? Jiří Leník říká, že u tohoto stroje bez přístrojů se létá citem. „Čím míň se s ním člověk pere, tím víc se mu odmění a spolupracuje. Čím je stroj lehčí, tím víc v něm cítíte každý pohyb vzduchu. Tohle letadlo není záludné. Je to čest pilotovat jediný stroj svého typu na světě, který smí do vzduchu,“ říká Jiří Leník.

S Hol’s der Teufel létal ve více než deseti zemích Evropy - od Anglie a Francie až po Rusko. O víkendu 30. dubna a 1. května bude letoun k vidění i na leteckém dnu v Plasích (kompletní program najdete zde).