Plzeňská křižovatka U Jána

Plzeňská křižovatka U Jána | foto: MF DNES

Kvůli nové Aréně bude zapotřebí rozšířit plzeňskou křižovatku U Jána

  • 19
V souvislosti s chystanou stavbou obchodního centra Aréna, které má vyrůst po zbourání plzeňského Domu kultury Inwest, bude v centru města zapotřebí udělat i změny v dopravě. Kromě výstavby pěti set nových parkovacích míst se chystají také úpravy největší plzeňské křižovatky U Jána.

Obchodní centrum Aréna má mít 500 parkovacích míst, čímž se jejich počet v oblasti více než zdvojnásobí. Shodli se na tom zástupci města, dopravní odborníci, policisté i investor, firma Amádeus Real. V původním plánu se počítalo dokonce s 800 místy, ale to vyvolalo rozhořčené reakce odpůrců stavby a ani vedení města s tak velkým navýšením počtu parkovacích míst nesouhlasilo.

Politici o Aréně

Odpůrci stavby obchodního domu po zbourání Domu kultury Inwest v centru Plzně sice při čtvrtečním jednání zastupitelstva nedosáhli svého, ale přiměli alespoň zastupitele, aby se plánem znovu zabývali. Projekt budou muset znovu projednávat a schvalovat. Čtěte zde.

"Došlo k radikální redukci. Jestliže jsou tyto počty akceptovány odborníky i lidmi z dalších stran, tak nemám důvod proti tomu vystupovat," nechal se slyšet náměstek primátora pro dopravu Miloslav Šimák (ČSSD) s tím, že vedení města je spokojeno.

Snížení počtu míst oproti původnímu návrhu přinesla především změna ve vnitřním využití Arény. Investor ustoupil od čistě obchodního a administrativního střediska a do projektu podle mediálního zástupce Arény Jana Piskáčka zahrnul i další služby, kulturu a sportovní aktivity.

"Ten dům musí reagovat na okolí. Je třeba, aby jeho využití bylo široké. Proto by tam měly vzniknout třeba i byty," míní plzeňský architekt Jan Soukup, který zasedá v nově vzniklé městské komisi architektů. Tu svolal na konci května technický náměstek primátora Petr Rund (ODS). Architekti se stali jeho poradním sborem a měli by mu pomoci hájit zájmy Plzeňanů v jednání s firmou Amádeus Real.

Studie obchodního centra Aréna

Vedle komise architektů začala pracovat i dopravní skupina odborníků a policistů, kteří by měli zhodnotit celkový dopad Arény na dopravní situaci v oblasti.

"I přesto, že tam bude jenom 500 míst, jsou nezbytně nutné úpravy na křižovatce U Jána. Půjde o rozšíření kapacity přidáním jízdních pruhů," uvedl náměstek Šimák.

Rozšíření frekventované křižovatky U Jána tak zřejmě znemožní dlouho požadované zřízení přechodů pro chodce ve všech směrech. Lidé teď nemají možnost přejít na křižovatce Sirkovou, Tyršovu ani Pražskou ulici. Přes ulici U Prazdroje se dostanou jedině po pivovarské lávce. Tento nedostatek způsobil, že chodci tu nebezpečně přebíhají mezi auty.

"Bylo by samozřejmě dobře, kdyby se vytvořily regulérní pěší trasy. Ale když tam dáme úrovňové přechody, tak kapacita té křižovatky se trochu sníží, což zase odporuje potřebám Arény," vysvětlil Šimák. A potřeby Arény patrně dostanou přednost.

Červená značka: křižovatka U Jána, modrá: místo, kde má vyrůst Aréna

Červená značka: křižovatka U Jána, modrá: místo, kde má vyrůst Aréna