Kruhové objezdy mauí zpomalit řidiče a zvýšit bezpečnost chodců. (Ilustrační snímek)

Kruhové objezdy mauí zpomalit řidiče a zvýšit bezpečnost chodců. (Ilustrační snímek) | foto: Radek Miča, MAFRA

Na Severním předměstí Plzně zpomalí řidiče dva nové kruhové objezdy

  • 10
Dvě nové kruhové křižovatky vzniknou na Severním předměstí Plzně. První bude na křižovatce pod foniatrií, kde se ze všech čtyř stran potkává Sokolovská ulice. Nově vznikne kruhový objezd také na křížení Rabštejnské ulice se Žlutickou. Úpravy mají zajistit větší bezpečnost na silnicích a zklidnit provoz.

"Tyto dvě kruhové křižovatky zvýší bezpečnost. U Sokolovské je Gymnázium Františka Křižíka, chodí tam hodně studentů, na druhé křižovatce zase bývají problémy s rychle jezdícími vozy," obhajuje přestavbu místostarosta ÚMO Plzeň 1 Vladimír Tichý.

Jenže někteří šoféři začínají být na kruháče už alergičtí. "Dokud byl v Plzni jeden na Slovanech a jeden na Hvězdě, tak člověk bral jízdu po nich jako něco zvláštního. Ale dneska je v Plzni snad jeden kruháč na deset běžných křižovatek. Výsledek je takový, že kruháče akorát všechny zdržují a auta neustálým brzděním a zase přidáváním plynu spotřebují víc paliva a vypouští do ovzduší víc nečistot," hodnotí své zkušenosti Plzeňan Pavel Nový.

Dopravní expert Správy veřejného statku města Plzně Ondřej Vohradský upozorňuje, že kruhová křižovatka v Sokolovské ulici v místě, kde je vyprojektovaná, určitě pomůže.

"Teď jsou před křižovatkou na silnici mobilní prahy, aby auta zpomalila v místech, kde se pohybuje hodně dětí a studentů z nedalekého gymnázia. Po výstavbě menší kruhové křižovatky, která bude velikostí srovnatelná s kruhovým objezdem u centrálního autobusového nádraží, by nové dopravní řešení mělo provoz zklidnit," říká Vohradský.

Přestavba křížení Rabštejnské a Žlutické ulice má jediný cíl. Zpomalit auta v ulici, která obkružuje část tamního sídliště. "Lidé si stěžovali, že některá auta jezdící z kopce jsou v těchto místech hodně rychlá. Stalo se tu i několik nehod. Tady je cílem skutečně zpomalení aut a zvýšení bezpečnosti," upozorňuje Vladimír Tichý.

Kruhové objezdy, které vzniknou na Severním předměstí Plzně.

V Plzni můžete "zabloudit" na Borských polích na opravdu velkých kruhových objezdech o průměru 150 metrů, ale také se lidově řečeno otočit na pětníku na maličkém kruháčku v křížení ulic Mohylová a Na Dlouhých.

Přes půl roku plného provozu má za sebou také kruhová křižovatka pod Bílou Horou. Když v místě byla ještě klasická křižovatka, v dopravních špičkách tam museli řídit dopravu policisté a přesto se kolony táhly stovky metrů všemi směry. Autobusy na nejzatíženější městské lince tam běžně nabíraly i desetiminutová zpoždění.

"Tato přestavba nám pomohla. Sami jsme překvapení, že se ani ve špičkách netvoří fronty a že naše spoje projíždějí bez zdržení," říká vedoucí střediska řízení provozu plzeňských Dopravních podniků Jiří Ptáček.