Společnost Bino Europe chce prodávat dřevěného Krtečka i v Číně.

Společnost Bino Europe chce prodávat dřevěného Krtečka i v Číně. | foto: archiv Bino Europe

Dřevěné hračky s Krtkem míří do Číny, zkusí je tam prodat česká firma

  • 6
Hračku v podobě dřevěného Krtečka podle předlohy výtvarníka Zdeňka Milera chce už brzy prodávat v Číně česko-německá firma Bino Europe, která má jednu z poboček v Klatovech.

Firma Bino Europe, která se specializuje na výrobu dárků a hraček z přírodních materiálů, uvažuje i o tom, že by v Česku vytvořila s čínskou firmou společný podnik, který by zaměstnal 200 lidí.

Spolumajitel Bino Europe Tomáš Brabec říká, že by se české firmy neměly zříkat spolupráce s těmi čínskými, protože se jedná o obrovský trh. Firma, která zaměstnává kolem stovky lidí, s Číňany spolupracuje už 25 let.

„Děláme s nimi stejný byznys, jaký děláme s USA nebo se západní Evropou, všude jsou seriózní a neseriózní partneři,“ uvedl Tomáš Brabec, který žije 28 let v Německu a kromě podílu v Bino Europe má také svoji firmu.

Ta nabízí pro malé a střední firmy služby pro vstup na západní trhy včetně skladů na česko-bavorských hranicích. Nově také rozšířila nabídku o služby spojené se vstupem na čínský trh i sklady blízko Šanghaje.

Brabce ale mrzí, že se obchod s Čínou v současné době hodně politizuje. „Čína má 1,3 miliardy obyvatel, kupní síla tamní střední vrstvy je obrovská, je na úrovni českého, možná i německého spotřebitele,“ argumentuje Brabec. Tvrdí, že movitější Číňané dávají přednost kvalitním značkovým výrobkům z Evropy.

Na otázku, jestli je budoucnost firmy v Číně, odpověděl, že i tam. „Nebráníme se tomu, bereme Čínu jako další normální trh, kde naše výrobky kupují,“ sdělil s tím, že společnost neuzavírá obchody se státními, ale jen se soukromými čínskými firmami.

Před vstupem do Číny, stejně jako do západní Evropy, je podle něj nejdůležitější zjistit, jestli je výrobek pro tento trh vhodný a konkurenceschopný . „Pokud ano, dá se zde zažít raketový nárůst odbytu, a není potřeba se obávat,“ dodal Brabec.

Firma si přeje, aby se to podařilo i Krtkovi. Licenci na produkty s postavičkou Zdeňka Milera má podle Brabce firma pro desítky zemí, loni na konci roku ji rozšířila i na Čínu.

Prověření, zda se bude Krtek líbit, podle Brabce nastane hlavně v době čínského Nového roku, který je v únoru. „Jako se v Česku nejvíce hraček prodá o Vánocích,“ přirovnal prodej podnikatel.

Vyplácí se vyrábět v Evropě, říká podnikatel

Firmu Bino podle Brabce nedávno oslovila jedna čínská firma, která shání 200 pracovníků pro výrobu dětských hraček v Evropě.

„Chtějí jednu část fabriky přesunout do střední a východní Evropy, jestli se rozhodnou pro společný podnik s Rumuny či s námi, nevím, ale obrátili se na nás s poptávkou. Další jednání proběhnou v červnu,“ popsal Brabec.

Důvodem přesunu je podle něj to, že výrobní náklady v Číně stouply natolik, že Česko a východní Evropa začínají být konkurenceschopnější.

„Když se totiž sečte cena pracovní síly v Číně a doprava, tak už se vyplácí vyrábět v Evropě. Dalším důvodem je i flexibilita, protože to, že do Evropy výrobek putuje z Číny třicet dní, je omezující. Proto se snaží přiblížit zákazníkovi,“ vysvětlil Brabec. Podle něj Číňané kupují i německé firmy a někdy výrobu nechávají kompletně v Německu.