Pavel Fiala z plzeňského Classic Car Clubu.

Pavel Fiala z plzeňského Classic Car Clubu. | foto: Martin Polívka, MAFRA

Bývalý šéf keramičky si zamiloval veterány, první čezetu koupil za stovku

  • 0
S historickými auty strávil podstatnou část svého života. Tak dlouhou, že svého prvního veterána Škodu Popular z roku 1935, pořízenou v 70. letech, renovuje už podruhé. Pavel Fiala zakládal v Plzni první klub veteránistů a chystá se i na sobotní jízdu historických vozů v okolí zámku v Plzni-Křimicích.

Veteran Car Club vznikl v Plzni na počátku sedmdesátých let. „První veteránské akce začínaly v Praze. Jezdili jsme na ně, ale domluva byla komplikovaná a my jsme se stále více zabývali myšlenkou mít klub u nás. Povedlo se to v prosinci roku 1972,“ vzpomíná Pavel Fiala, který je viceprezidentem republikové Federace klubů historických vozidel.

Pavel Fiala

Pavel Fiala měl kvůli událostem roku 1968 potíže s režimem, po revoluci se ale dostal k lepší práci. Začal pracovat ve vedení škodovácké nářaďovny, na čas byl finančním náměstkem generálního ředitele Lubomíra Soudka, pak se stal generálním ředitelem Keramiky Horní Bříza, kterou později zakoupila firma Lasselsberger. U ní byl až do odchodu do penze ředitelem společnosti LB MINERALS.

Pro stará auta ho získal kamarád Karel Pelák, který měl Škodu 430 z roku 1929. S tou vyráželi na první srazy a závody, pořádané pražskými kolegy. Svůj vlastní klub založili jako zájmový odbor Automotoklubu Plzeň-střed.

„Naše první akce jsme zaměřili na obnovení tradice závodů v Plzni. Připravili jsme na části historického Lochotínského okruhu první závod Bolevec-Košutka, pořádaný jako jízda do vrchu. Jel se 24. května 1974, “ vypráví Fiala.

První akce se vydařila na jedničku, přišlo přes 12 tisíc platících diváků. Pokračovala i v dalších letech, ale s výstavbou sídliště Lochotín přišli veteránisté o trať. Nicméně připravili řadu dalších soutěží, mimo jiné atraktivní stíhací závod historických vozů na cyklistickém oválu.

Klub se už tehdy věnoval vystavování aut a členové je půjčovali například podnikům na jejich akce, samozřejmě zadarmo. A snili o tom, že udělají v Plzni opravdu velkou výstavu. To se podařilo v říjnu 1989 v rámci výstavy Kniha Plzeň na výstavišti. 

„Byla to určitě největší výstava, která kdy v zemi byla. Měli jsme přes sto automobilů, přes sto motocyklů a obrovské množství příslušenství. Díky spolupráci s Národním technickým muzeem jsme sem dostali i pět unikátních vozů,“ říká Fiala.

Veteráni Křimice 2013

„Museli jsme se ale dopustit malého podvodu - podepsal jsem muzeu, že vozidla s odhadní cenou 20 milionů korun jsou pojištěná. Pojištění jsme samozřejmě neměli, jen smlouvu s klubem kynologů, že po zavření bran v šest večer jednoho jejich člena zavřeme dovnitř každého pavilonu a bude tam hlídat s námi, kteří tam budeme spát. Ale nespali jsme klidně...“ usmívá se nadšenec. Na výstavu tehdy přišlo přes 60 tisíc lidí.

Pak Pavel Fiala veterány na mnoho let opustil, ale ke své zálibě se po čase vrátil. S přáteli založil Classic Car Club Plzeň, který zájem o historii rozšiřuje i mimo auta samotná.

Pavel Fiala si svého prvního veterána - motocykl ČZ 100 z roku 1936 - koupil za stokorunu až v roce 1975, tři roky poté, co spoluzakládal plzeňský klub. Následovala zmíněná Škoda Popular a časem další vozy. Dnes se jim věnuje spolu se synem, který zálibu v krásných starých strojích zdědil.

Spolu také vyrazí na nejbližší akci klubu - Jízdu okolím křimického zámku, která se uskuteční 30. srpna. Výstava veteránů se v Křimicích konala už loni (více zde) a už tehdy organizátoři plánovali, že v roce 2014 udělají také vyhlídkovou jízdu po okolí. Přihlášena je na ni téměř stovka aut a motocyklů, nejméně polovina z toho vyrobená do roku 1950.