Revizorů v PMDP je od jara stále stejně. Ilustrační snímek

Revizorů v PMDP je od jara stále stejně. Ilustrační snímek | foto: Dan Materna, MF DNES

Kde se ti revizoři berou? diví se Plzeňané. Kontrolují je několikrát denně

  • 9
I tři kontroly revizorem denně. To není utopie, ale realita v městské hromadné dopravě v Plzni. Na revizory narazí tamní cestující čím dál častěji. Podle dopravních podniků jich je ale pořád stejně, zřejmě ale dělají svou práci kvalitněji.

Tomáše Koláře kontrolovali před týdnem za jediný den hned třikrát. "Jednou to bylo dopoledne a dvakrát odpoledne. Pokaždé přišel někdo jiný. Revizoři se v posledních dnech snad klonují, nebo v dopravních podnicích zvýšili jejich počet. Jinak to ani není možné, tolik kontrol," říká Tomáš Kolář. Za dvacet let, kdy městskou dopravou jezdí, se mu ani jednou nestalo, že by jel bez platné jízdenky.

Černí pasažéři v Plzni

Cestující bez platné jízdenky odhalení revizory PMDP v posledních měsících

září 2012 - 4 200
říjen 2012 - 5 000
listopad 2012 - 4 200
Zdroj: PMDP

V současné době mají dopravní podniky 19 kontrolorů. Generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Michal Kraus říká, že od jara, kdy přišlo pět revizorů, kteří nově chodí v uniformách pískové barvy, už další lidi nenabírali. "Jestli má někdo pocit, že se revizoři klonují, znamená to, že dělají svoji práci dobře, když jsou hodně vidět," uvedl Kraus.

Proč tedy lidem přijde, že je revizorů víc? Jedním z možných důvodů je, že častěji jezdí městskou dopravou.

Existuje také možnost, že sami revizoři se cítí být snáze kontrolovatelní. Vysvětlení můžeme hledat v nedávno zprovozněném dynamickém dispečinku dopravních podniků.

Dispečink zaznamená pohyb revizora

Dopraváci se zatím chlubili tím, že systém jim na velké mapě ukazuje, zda jede konkrétní autobus, trolejbus či tramvaj přesně podle jízdního řádu, nebo naopak jejich zpoždění. Dispečink dokáže ale mnohem víc. Mimo jiné zaznamenat polohu zapnutých zařízení, kterými revizoři kontrolují cestujícím platnost jízdného na Plzeňské kartě nebo SMS jízdenky.

"Když přijde stížnost, můžeme zpětně v systému najít, jestli se revizor v uvedený čas v této oblasti pohyboval a kontroloval jízdní doklady cestujících. Pokud na revizora zaútočí pasažér, napadený stiskne na zařízení tlačítko nouze a na dispečinku se okamžitě zobrazí takzvaná panika. Můžeme ihned předat informaci policistům nebo strážníkům s přesným určením místa, případně můžeme na pomoc vyslat i další revizory," vysvětluje vedoucí přepravní kontroly v plzeňských dopravních podnicích Pavel Pokorný.

Zatím poslední případ, kdy revizor stiskl tlačítko nouze, je z konce listopadu. V nočním spoji přiopilý pasažér bez jízdenky vyhodil z autobusu revizora i městskou strážnici (více o incidentu čtěte zde).

Revizor je v pracovní neschopnosti s poraněnou krční a pohmožděnou bederní páteří. Také policistku poslali lékaři marodit, protože před vyhozením z autobusu ji útočník ještě zasáhl loktem do oka. Pětadvacetiletý černý pasažér se po incidentu na Světovaru snažil okamžitě z místa utéct, po několika desítkách metrů ho však dopadl druhý strážník z hlídky, která doprovázela revizory.

Informovaný zdroj uvedl, že revizor vyhozený před třemi týdny z autobusu byl letos už jednou na nemocenské po útoku jiného pasažéra.