Zatímco loni dal Plzeňský kraj na obnovu značek 300 tisíc korun, letos musí turisté vystačit se sto tisíci. (Ilustrační snímek)

Zatímco loni dal Plzeňský kraj na obnovu značek 300 tisíc korun, letos musí turisté vystačit se sto tisíci. (Ilustrační snímek) | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Turisté musí šetřit, na obnovu značek dostanou od kraje méně peněz

  • 4
Turisté v Plzeňském kraji musí letos šetřit. Na značení stezek pro pěší, cyklisty a lyžaře klub turistů dostane od krajského úřadu o dvě třetiny méně peněz než loni. Jedinou šancí, jak by mohli získat další finance, jsou dotace. Značky se totiž musí obnovovat každé tři roky.

Zatímco loni vydal Plzeňský kraj na značení cyklotras, cyklostezek a lyžařských a pěších tras 300 tisíc korun, letos už kvůli šetření hodlá dát třetinu - tedy 100 tisíc.

"Ke snížení výdajů došlo ve všech oblastech rozpočtu, a to především z důvodu snížení jeho příjmové části. Neznamená to však, že částka sto tisíc musí být definitivní. Klub českých turistů může podat žádost o peníze z některého z dotačních titulů zaměřených na podporu cestovního ruchu," uvedla mluvčí Krajského úřadu v Plzni Šárka Stará.

Turistické značky je potřeba pravidelně obnovovat, protože příroda se neustále mění. Většina z nich je na stromech a když se kácí les, mizí zároveň i značky. Ne všude jsou totiž sloupy elektrického vedení, které jsou pro umístění turistických značek ideální.

"Řešíme také případy, kdy se změní vlastník pozemku a ten třeba nemusí souhlasit s tím, že přes jeho území vede turistická stezka. Pak se musí vymyslet a vyznačit odbočka z původní trasy," vysvětluje Jan Frank z Klubu českých turistů Plzeňského kraje.

Turistické značky, podle kterých se dá v kraji projít na tři tisíce kilometrů tras, jsou pro většinu milovníků přírody samozřejmostí. Jan Frank však za nimi vidí tisíce hodin práce dobrovolníků, kteří pravidelně vyrážejí do přírody, aby čtverečky na stromech či sloupech obnovovali.

"Díky promyšlenému výběru a kvalitní práci českých značkařů je turistické značení v Česku nejlepší v Evropě," je přesvědčený Frank, podle kterého tuto práci nemůže dělat úplně každý.

Musí dodržovat přesná pravidla značení, myslet dopředu, být fyzicky zdatný, protože kromě svačiny a oblečení musí nést i značkařský materiál - barvy včetně těch náhradních pro případ, že by je v terénu převrhl, khaki barvu na opravy, štětce či ředidlo nebo drátěný kartáč.

Jan Frank z Klubu českých turistů Plzeňského kraje.

Většinou se k údržbě značek hlásí lidé, kteří mají rádi přírodu. Práce je to vlastně dobrovolnická, protože značkař má hrazené jen náklady na cestu a materiál.

V okresech Plzeň-sever, Plzeň-jih a Rokycany pracuje podle Franka na sedmdesát značkařů a značkařek ve věku od 21 do 77 let. Jeden z těch nejplodnějších za 18 let práce prošel s barvami na zádech na 2 500 kilometrů turistických tras.

Turisté si kladou i otázku, jestli je v době elektronizace a GPS zařízení ještě turistické značení potřeba. "Je to jako debata o tom, jestli elektronické knihy vytlačí ty papírové," podotkl šéf krajských turistů Josef Sýkora.

Mluvčí klubu Lukáš Ptáček se spíše přiklání k tomu, že si lidé po pěti dnech v práci chtějí o víkendu a na dovolené od elektroniky odpočinout, spolehnout se na značky, a zahloubat se tak nad červenými, modrými, žlutými a zelenými čarami a aktivně vymýšlet ten nejzajímavější turistický okruh. Turistické akce, které se v kraji uskuteční v nejbližší době, najdete na internetových stránkách zde.