Průtah Plzní by ulevil i přetížené Karlovarské třídě.

Průtah Plzní by ulevil i přetížené Karlovarské třídě. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Průtah Plzní dostal od kraje kladný posudek. Projekt se posunul k zahájení

  • 12
Jeden z nejkontroverznějších dopravních projektů v Plzni, plán postavit přes město novou státní silnici, má za sebou další krok na cestě k zahájení stavby. K plánu na severojižní průtah Plzní totiž krajský úřad vydal kladné stanovisko pokud jde o vliv na životní prostředí.

Krajský úřad při posuzování vlivů stavby na životní prostředí nejprve požehnal vybudování jižní třetiny trasy mezi ulicemi Sukovou a Borskou. Dospěl k závěru, že tato část silnice nebude mít podstatný vliv na životní prostředí ve svém okolí.

Tento týden úřad vydal v rámci posudku vlivů na životní prostředí také kladné stanovisko na problematičtější severní část trasy. Má vést z křižovatky u lékařské fakulty na Karlovarské třídě po estakádě přes lochotínské louky do Přemyslovy ulice u autobusového nádraží.

Například hygienici přitom ve svém stanovisku uvedli, že nová komunikace na několika místech zatíží okolí hlukem výrazně převažujícím povolené limity. Úřad to nepokládal za překážku a konstatoval, že s hlukem se může investor, kterým je Ředitelství silnic a dálnic, vypořádat.

„To vychází ze stanoviska zpracovatele posudku. Jsou tam navržena opatření, která by měla snížit hlukové hodnoty,“ uvedl vedoucí odboru životního prostředí krajského úřadu Martin Plíhal. Nicméně se v posudku paradoxně v podmínkách píše, aby si investor vyjasnil požadovanou úroveň hlukových limitů s krajskou hygienickou stanicí.

Odpůrci půjdou se stanoviskem na ministerstvo

Kritici průtahu odmítají postup krajského úřadu a chtějí jej napadnout nejprve u ministerstva životního prostředí a pokud neuspějí, počítají, že později pošlou povolení stavby před soud.

„Stanovisko krajského úřadu určitě předložíme ministerstvu životního prostředí k přezkoumání. Domníváme se, že se posudek nevypořádal s připomínkami, které byly pouze odsunuty,“ prohlásil Petr Pelcl ze spolku Kontrolní skupina.

Pelcl potvrdil, že pokud projekt získá územní rozhodnutí, spolek jej napadne. „Zraje to k soudu,“ uvedl Pelcl. Ten je přesvědčen, že není možné povolovat stavbu silnic, které zvyšují ve městě hlukovou zátěž. Šéf plzeňské pobočky ŘSD Zdeněk Kuťák ujišťoval, že problém s nadměrným hlukem bude vyřešen.

Jižní úsek by mohl mít jen dva pruhy

Zdeněk Kuťák předpokládá, že v roce 2017 bude na severní a jižní úsek vydané územní rozhodnutí a po něm i stavební povolení. Jako první by pak zřejmě začala stavba jižního úseku od velké kruhové křižovatky v Sukově ulici k Borské ulici, kde má vzniknout křižovatka poblíž Techmanie.

„Ještě zvažujeme, že by jižní úsek proti původním plánům neměl čtyři pruhy, ale jenom dva,“ sdělil Kuťák. Je přesvědčen, že stavba nového silničního průtahu městu prospěje a zmírní dopravní zátěž na Klatovské a Karlovarské třídě. To je také už od devadesátých let hlavní argument všech zastánců průtahu.

Odpůrci naopak varují, že nová silnice přivede do širšího středu města víc aut a znehodnotí území, která by bylo vhodnější využít pro bydlení nebo jako rekreační zázemí obyvatel města.

Dosud navíc ŘSD nemá jasno v tom, jak by vypadala trasa průtahu v jeho střední části, kde má vést podél areálu Škodovky od křižovatky u autobusového nádraží na křižovatku u Techmanie. V této části totiž nelze vyřešit problém s dodržením hlukových limitů.