Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Svátek v Německu znamená problém pro kamiony, ucpávají parkoviště u D5

  17:30aktualizováno  17:30
Devatenáct let po zprovoznění dálnice D5 až na hranici s Německem u Rozvadova mají policisté a šoféři stejný problém jako v roce 1997: co udělat s kamiony, které se nevejdou na pár dálničních parkovišť, když je v Německu státní svátek.

Hraniční přechod Rozvadov. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Skoro každý den přibude do policejních statistik jedna havárie na parkovištích pro kamiony před hranicí s Německem. Ať už na velkém parkovišti u bývalého dálničního přechodu v Rozvadově, nebo o sedm kilometrů hlouběji ve vnitrozemí na Svaté Kateřině či na pár odstavných plochách u čerpacích stanic podél dálnice D5 mezi Plzní a Rozvadovem.

„Všichni se strašně diví. Kamionů je na silnicích víc než před deseti lety, kdy jsem začal jezdit Evropu. Ale u nás je pořád stejně málo míst pro parkování. Co dělat, když mám cestu spočítanou tak, abych si bezpečnostní přestávku odkroutil na parkovišti u Rozvadova? Cestou se ale nikde nedozvím, že plac je nacpaný. Že se tam nevejde samotný koník - natož abych se tam vmáčknul se soupravou. Pak se všichni diví, když kamiony jsou odstavené na vjezdu na parkoviště. Ale co mám dělat? Když přešvihnu jízdu o pár minut, z pokuty se mi pak protočí panenky. Stačí, aby si někdo stáhnul data z karty,“ krčil rameny jeden z řidičů na Rozvadově, který byl ochotný mluvit jen při zachování anonymity.

Nejhorší je, když je svátek v pracovní den

Podle šéfa krajské dopravní policie Vladimíra Tomana bývá situace s kamiony nejhorší, když je v Bavorsku nebo v celém Německu svátek a nákladní soupravy nemohou jezdit.

„Nejhorší je, když je německý svátek v pracovních dnech. Kamiony dojedou na Rozvadov, ale co pak dál? Když je plné parkoviště ve směru do Německa, často zkoušejí přejet přes most na druhou stranu dálnice, to jde. Jenže i tam se parkoviště zaplní hodně rychle. Navíc jsou za chvilku plná i další parkoviště na Svaté Kateřině nebo pár míst pro kamiony u pumpy v Málkovicích,“ říká Vladimír Toman.

Kritická situace před německou hranicí nastane zřejmě už 1. listopadu. V Německu je Svátek Všech svatých, kamiony tam nesmějí na silnice od půlnoci až do 22. hodiny.

Jakmile je rozvadovské parkoviště plné, snaží se na něm mít dálniční policisté jednu hlídku. A co nejrychleji předat informaci na sdružení Česmad, aby hned předalo informaci mezi kamioňáky.

Jenže šoféři, kteří už jsou v parkovací pasti, soupravy odstavují, kam se dá. Dokáží se namáčknout i do uliček, jež mají na parkovištích zůstat průjezdné, soupravy stojí i přímo na vjezdech nebo výjezdech z parkovišť nebo čerpací stanice.

Kamiony, které překáží, není kam odtáhnout

Policisté jsou podle informovaného zdroje bezmocní, když na takové kamiony narazí. Když řidiči spí v kabinách za zataženými roletami, neotevřou. Nebo při bezpečnostní přestávce v autech vůbec nejsou. A kdyby policisté chtěli kamiony dát někam odtáhnout, stejně není kam.

Za parkování mimo vyhrazená místa mohou policisté dávat řidičům až dvoutisícové pokuty.

Mluvčí krajské policie Markéta Fialová si vzpomněla hned na několik nehod, jež se v posledním měsíci staly na parkovištích u Rozvadova. Nejčastějšími příčinami je na jedné straně nevěnování se řízení vyjíždějících či projíždějících řidičů a nezajištěné couvání, na straně druhé nesprávně zaparkované odstavené vozidlo.

„Například na začátku října řidiči soupravami zablokovali průjezd přes odpočívku. Řidič autobusu, který vyjížděl z parkoviště, neodhadl boční vzdálenost mezi parkujícími kamiony a budovou a zůstal tam zaklíněný. Tím ale úplně zablokoval průjezd přes odpočívku. Hlídka dálničních policistů se k autobusu dostala pouze protisměrem, na parkoviště vjela přes jeho výjezd z odpočívky. V desetikilometrové koloně na dálnici pak zůstalo i vyprošťovací vozidlo asistenční služby, kterému museli cestu razit policisté pod majáky,“ řekla Fialová.

Podle několika zdrojů ani devatenáct let od zprovoznění dálnice D5 mezi Plzní a hranicí s Německem neexistuje automatické sledování obsazenosti parkovišť pro kamiony.

O místech na parkovištích neinformují ani proměnné tabule nad dálnicí. Ty upozorňují na dopravní nehody, kolony, změnu počasí nebo zúžení na dálnici před řidiči.

„Zobrazovat počty volných míst na parkovištích pro kamiony na proměnných dálničních tabulích? Myslím, že o něčem takovém se ještě nejednalo. Asi to ještě nikoho nenapadlo. Určitě je to zajímavý nápad, možná by to šlo i zařídit poměrně rychle. Co nejrychleji to probereme,“ reagoval na dotaz MF DNES mluvčí Česmad Bohemia Martin Felix.

Automatické zjišťování obsazenosti parkovišť by znamenalo osazení čítačů vozidel na vjezdy a výjezdy z dálničních odpočívek. Jak to zatím vypadá, dokud nevzniknou nová parkoviště podél dálnice D5, situace s kamiony asi nebude mít řešení.

Nové truck centrum s motelem a odstavnou plochou pro desítky kamionů může vzniknout u dálnice D5 na jejím 91. kilometru mezi sjezdy Sulkov a Nýřany. Parkoviště s čerpacími stanicemi mají být na obou stranách dálnice, souhlas ministerstva dopravy s jejich připojením k dálnici je už z roku 2010. Stavba ale dosud nezačala.

Autor:




Hlavní zprávy

Recept: jablkovo–ořechový koláč
Recept: jablkovo–ořechový koláč

Zdravá rychlovka pro celou rodinu.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.