Doprava na Karlovarské třídě v Plzni.

Doprava na Karlovarské třídě v Plzni. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Na Karlovarské třídě v Plzni přibude zvláštní jízdní pruh pro autobusy

  • 14
Plzeňská radnice se pokusí zajistit, aby autobusy jedoucí ze Severního předměstí a Vinic do centra města, nestály ráno v kolonách. Na Karlovarské třídě pod lékařskou fakultou vznikne zvláštní jízdní pruh pro autobusy a další pruh pro všechna vozidla přibude také na mostě generála Pattona.

První speciální jízdní pruh pro autobusy ve směru do centra bude dlouhý necelý kilometr, začne u lékařské fakulty a končit bude u rondelu. Ke dvěma stávajícím ho stavbaři přistaví už v příštím roce.

Ve stejném směru přibude třetí jízdní pruh pro všechna auta také na mostě generála Pattona a to od sjezdu z mimoúrovňového kruhového objezdu až po křižovatku u Pekla. Kvůli němu bude užší chodník.

„Nově vybudovaný pravý pruh od lékařské fakulty k rondelu bude vyhrazený jen pro autobusy. Cílem je upřednostnit veřejnou dopravu, když v úseku stojí kolony vozidel,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík.

Do pruhu budou smět nejen autobusy městské hromadné dopravy, ale i meziměstských linek. Podobné pruhy má třeba Praha.

Nápad na přistavění třetího jízdního pruhu na Karlovarské třídě není nový. Projektanti se jím zabývali už před devíti lety. Tehdy vznikl projekt, nakonec ale skončil u ledu.

Vítězslav Sladký ze Záchranné služby Plzeňského kraje řekl, že rozšíření Karlovarské třídy je pro záchranáře dobrou zprávou. „Zejména v ranní dopravní špičce kolem osmé hodiny to bývá totálně zacpané, právě tam ztrácejí naše vozidla až dvě minuty. Využívání pruhu pro autobusy by pro nás byla obrovská úleva, objízdná trasa tam neexistuje,“ řekl Sladký.

Rozšíření Karlovarské třídy ale neznamená, že stavbaři přistaví k současné vozovce dalších 3,5 metru široký pás. Podle zveřejněného návrhu se silnice rozšíří z osmi metrů na deset, všechny jízdní pruhy budou užší.

Levý pruh má být široký tři metry, prostřední a nový pro autobusy mají 3,25 metru. Budou stačit, když návěsy kamionů jsou široké 2,5 metru, a celková šířka tahače včetně zpětných zrcátek se podle projektové dokumentace blíží třem metrům?

Náměstek Náhlík říká, že šířka je v souladu s normami. Levý jízdní pruh je určený zejména pro osobní automobily. „Navíc při obrubnících na pravé i levé straně komunikace bude ještě čtvrt metru široký vodící pás. Plzeňské městské dopravní podniky se současným projektem souhlasí,“ uvedl Náhlík.

Užší jízdní pruhy jsou i na jiných místech ve městě

Ondřej Vohradský ze Správy veřejného statku města Plzně uvedl, že jízdní pruhy o šířce 3,25 metru nejsou ve městě výjimečné.

„Tak se silnice upravují už asi 10 let. Je to tak třeba na Jateční třídě v Plzni s novým mostem, Rokycanská třída před odbočením do Dlouhé ulice v Lobzích. Užší než dříve jsou například i jízdní pruhy U Severky, kde se z Karlovarské třídy odbočuje doleva na Karlovy Vary,“ vypočítal Vohradský.

Je tedy jízdní pruh dostatečně široký nebo už úzký? „Je to věčný spor řidičů větších vozidel, kteří by rádi měli širší pruhy pro pohodlí při řízení. Proti tomu jdou platné normy a vůbec městské dopravní inženýrství, které velí dělat pruhy užší, aby psychologicky snižovaly rychlost a umožnily mít kratší přechody. Širší jízdní pruhy než normové samozřejmě také znamenají vyšší stavební náklady,“ shrnul argumenty náměstek Petr Náhlík.