Generální ředitel Stocku Plzeň Petr Pavlík si oblíbil klasický hořký fernet.

Generální ředitel Stocku Plzeň Petr Pavlík si oblíbil klasický hořký fernet. | foto: Pavel Němeček

Šéfuje Stocku už tři roky, ale originální recepturu na fernet nezná

  • 9
V září to budou tři roky, co Petr Pavlík převzal řízení firmy Stock Božkov. Největší likérku v tuzemsku úspěšně provedl recesí a oblíbil si vlajkovou loď - hořký Fernet Stock. Ale pětaosmdesát let starou recepturu na výrobu klasického fernetu osobně nezná. Znají ji pouze dva lidé, ale on to není.

.Který z firemních nápojů pijete nejraději?
Klasický fernet. Oblíbil jsem si ho postupně. Časem v něm začnete rozpoznávat chutě všech bylin. Navíc každý doušek je nejprve hořký a pozvolna se mění v lehce nasládlou chuť. Dřív nebo později se k tomu prodegustuje každý. Konec konců na 85 let staré receptuře něco je.

Kolik lidí ji zná?
Jen dva a od 11. září 2001 máme pravidlo, že nesmí spolu cestovat v jednom letadle. Při tehdejším útoku na dvojčata totiž byli oba znalci receptury v USA. Protože zpočátku nikdo netušil, co se děje, museli zajít ve Státech k notáři a sepsat recepturu. Pro jistotu, aby recept na Fernet Stock jednou provždy nezmizel. Navíc pro případ úplně nejvyšší nouze je receptura uložená u notáře. Vyzvednout ji může pouze sedm lidí ze společnosti naráz. Naštěstí jsme to ale nikdy nemuseli udělat.

Jedním ze dvou znalců receptury jste vy?
Nejsem. Jsou to kolegové z výroby, ale konkrétní jména uvádět nebudu.

Letos na jaře jste při vajíčkové krizi kvůli baječnému likéru uvažovali dokonce o zřízení vlastního chovu slepic. Je to stále aktuální?
Nyní ne. Na jaře jsme si nechali zpracovat odbornou studii. Podle ní by došlo k určité úspoře při nákupu. Při tehdejších vysokých cenách vajec by to zajímavé bylo. Teď už ale není absolutní částka úspory tak velká, aby se nám vyplatilo jít do jiného segmentu. Studii ale máme a díky velkému množství dotačních titulů, které bychom mohli čerpat, je docela možné, že při dalším zdražení vajec se do toho pustíme.

Od 1. července jste přebrali výrobu sesterské společnosti v Terstu. O kolik se zvýšil objem produkce v Plzni?
Výroba se nám zvedne o 14 milionů litrů, tedy řádově o polovinu. Přibylo nám 62 nových druhů tekutin, 18 druhů nových lahví a budeme zpracovávat 25 milionů kolků do různých zemí. Celkem budeme exportovat do 54 států, doteď jsme vyváželi řádově do 10 zemí. Největším zákazníkem je Itálie, zajímavé jsou pro nás Spojené státy a Kanada.

Které z převzatých italských lihovin patří k nejzajímavějším?
Nejprodávanější vodka v Itálii Keglewich. Potom pomerančový likér Grand Gala, který se používá nejčastěji do míchání koktejlů. A také v Itálii velmi oblíbený likér Limonce ze sicilských citronů.

Nabírali jste nové zaměstnance?
Kmenových řádově deset. Teď máme 165 zaměstnanců. A není to konečný počet. Výroba v Plzni totiž nabíhá postupně od začátku července. Také nás čeká předvánoční výroba a zároveň 800 tisíc vánočních balení pro italský trh. Na to budeme přijímat brigádníky. Další místa vznikají v partnerském distribučním centru.

Investovali jste do rozšíření výrobních linek?
Ano. Zhruba 20 milionů korun. Jsme schopní vyrábět nejen pro nové destinace, ale zároveň se zrychlila i naše výrobní kapacita pro stávající odběratele.

Chystáte nějakou specialitu?
Určitě. V obchodech se právě objevila poslední novinka, extra jemná Vodka 1906. Dále svěží ovocné nápoje na bázi vína Spiritis ve čtyřech variantách. Nejvíc jsou zaměstnanci hrdí na nový Božkov Speciál. Vychází z našeho Tuzemáku, ale je jemnější chuti s přídavkem etiopské kávy.

A před Vánocemi bude ještě nějaká novinka?
Bude.

Prozradíte jaká?
Ano. Až přijde čas (usmívá se).