Písničkář Samson Lenk je zklamaný. Ve vedení Starého Plzence prý na jeho podněty nikdo nereagoval.

Písničkář Samson Lenk je zklamaný. Ve vedení Starého Plzence prý na jeho podněty nikdo nereagoval. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Samson Lenk končí v radě Plzence. Městu chce pomáhat v řadách opozice

  • 1
Písničkář a podnikatel Jaroslav Samson Lenk, který byl donedávna radním ve Starém Plzenci, odchází do opozice. Členům strany Volba pro Starý Plzenec, za kterou také kandidoval, se totiž nedaří prosazovat vlastní návrhy. Lenk nyní chce hledat schopné lidi, kteří by mohli uspět v dalších volbách.

Městskou radu Starého Plzence opustili s Lenkem i další členové Volby pro starý Plzenec. Všem vadí, že na jejich podněty a připomínky prakticky nikdo nereaguje.

Hlavním argumentem je podle Lenka to, že rozpočet je velmi napjatý a město má jen minimální rezervy. To potvrzují i městští úředníci odpovědní za sestavování rozpočtu.

Teď si někdo určitě řekne: zase se nějaký zpěváček pletl do politiky, které nerozumí a neuspěl. Co byste těmto lidem odpověděl?
Nejsem jen zpěváček, zakládal jsem třeba vydavatelství Lenkow, radio Karolína, Samson média a.s. zaštiťuje třeba i rádio Samson.

Takže brát vás jen jako zpěváka je úzký pohled, když jste podnikatel?
Je to úzký pohled. Já jsem navíc dlouholetý člen OSA, protože jsem skladatel a textař, který píše i pro ostatní kapely a zpěváky. Já to beru jako řemeslo. K tomu dělám filmovou muziku například pro Večerníčky Václava Chaloupka, do toho dělám rádio, vydavatelství, mám nahrávací studio.

Takže se vyznáte i v hospodaření podniků. Je to v politice výhoda?
Přesně tak. Proto jsem tam i šel, v životě jsem něco dělal, mám zkušenosti.

Mohl byste zhodnotit svoje zhruba tříleté působení v komunální politice? Pomohl jste městu?
Je to běh na dlouhou trať. Ale díky mně jsou dnes Radyňské listy, tedy zprávy z radnice, ve schránkách všech domácností Starého Plzence zadarmo. Sehnal jsem totiž takové ceny za zlom a tiskárnu, že zatímco dříve se zpravodaj prodával a tisklo se 300 čísel, teď má informace v Plzenci každý.

A přínosem je to, že se všichni mohou orientovat v místní politice?
Ano. Navíc jsem se snažil spojit komunální politiku s kulturou a přitáhl jsem do obce lidi. Loni se tu uskutečnil první ročník hudebního festivalu a bylo plno, přišlo skoro tisíc lidí. A to v době, kdy je těžké začít něco, co nemá tradici. Zvlášť tehdy, kdy návštěvy a finance lidí mají sestupnou tendenci. Navíc podnikání venku je jedno z nejtěžších, protože počasí ovlivňuje výsledek z padesáti až šedesáti procent.

Takže nelitujete, že jste do politiky vstoupil?
V žádném případě. Jsem v ní dál a budu v ní dál. Ale radním nemůžu být, když moje práce nemá smysl a na moje připomínky nikdo nereaguje. I když jsem činorodý, tak tolik času nemám, abych jím mrhal. Protože čas je nejdražší.

Ale vy ze seskupení Volba pro starý Plzenec jste starostku, kterou dnes kritizujete, zvolili.
Já jsem ji dokonce sám navrhl. To člověk nikdy neví, co funkce s člověkem udělá. Přihlížel jsem k tomu, že je podnikatelka, že je šik ženská a že dovede být rázná. Komunisty jsme do koalice přibrat nemohli, ani já jsem do toho nechtěl jít. Původně jsem nechtěl ani do rady města. Myslel jsem, že do rady půjdou moji kolegové Pavel Hrouda a Pavel Císař. Hrouda nakonec nebyl zvolen starostou ani místostarostou a radu opustil. Nechtěl jsem voliče zklamat, tak jsem se stal radním.

Snímek z loňského hudebního festivalu na Radyni.

Kolik práce jste politice věnoval?
Jeden až dva dny v týdnu jsem se práci věnoval. Nakonec jsem si řekl, že když moje návrhy nejsou akceptovány, tak proč bych v radě vůbec byl?

Co se nenaplnilo?
Já mám stále ještě zpracován projekt na daleko lepší dopravu do Plzně. Dva rotující autobusy, které by jezdily proti sobě by zajistily spojení, kdy lístek by stál pět korun a každých třicet minut by jezdil autobus. Občany by tedy vyšla doprava levněji než dnes, kdy autobusy jezdí v režii organizace Poved a kdy jsou ve špičkách přeplněné.

Jak byste to řešili? S pomocí soukromé firmy?
My už jsme měli i nabídku firmy, měli jsme na stole i typy autobusů, kterými by se jezdilo.

A proč se to nepovedlo?
Je spíš tendence, abychom se netrhali od Plzně a od kraje a abychom respektovali pojetí dopravy z pera jejich firmy Poved.

Čím je Starý Plzenec specifický oproti jiným obcím?
Kdekoli se tam kopne do země, tak k tomu musí přijít památkáři, protože historicky nejcennější část Malá Strana je vlastně stará Plzeň. Rotunda je opravená, ale mrzí mě, že okolí ne, protože tam je problém s památkáři. Byla tendence udělat k rotundě chodníček a osvětlit ho, aby se tam lidé nezabili, ale nesmí se tam natáhnout elektřina. Úpravu okolí rotundy na park řeší již hotový projekt od architektky Jarmily Očenáškové. Právě toto by mělo být podle naší strany prioritou, ale v Plzenci se chystají dotace formou: 'hlavně že se sem dostanou peníze'. Ale bez toho, že by byly předem stanovené priority. Proto jsme se dostali do stádia, kdy obci letos hrozí platební neschopnost. Pod tím nechceme být podepsáni.