Jana Šůsová v renovovaném povozu taženém kobylkami Barnou a Bajkou (snímek ze zimy roku 2011).

Jana Šůsová v renovovaném povozu taženém kobylkami Barnou a Bajkou (snímek ze zimy roku 2011). | foto: Daniel Beran, MAFRA

Zůstávám věrná tradici, říká jediná formanka v Česku, která rozváží pivo

  • 0
V plzeňských ulicích ji lidé potkávají už deset let. S formanským povozem taženým koňmi zaváží do hospod v centru Plzně pivo jako za starých časů. Práci převzala po svém otci. I proto, aby zachránila jedno z tradičních řemesel.

„Formanství má pro mě zvláštní, důležitý význam. Je to dlouholetá tradice, kterou začali naši předci,“ říká Jana Šůsová. Formanem byl už její dědeček, po něm převzal řemeslo tatínek, který mu věnoval celý svůj život. Po jeho smrti nebyla pro Šůsovou jiná cesta, rozhodla se pokračovat.

Letitá tradice

Prazdroj používal koňské povozy k dopravě piva od svého založení. S nástupem automobilové dopravy a po druhé světové válce do roku 1957 jezdily už jen po areálu pivovaru.

V plzeňských ulicích se znovu objevily až po roce 1990. Z pěti spřežení nakonec vydrželo jen jedno, kočírované Janem Šůsem. V roce 2008 pak prodělal jeho historický vůz z roku 1942 kompletní rekonstrukci za bezmála 400 tisíc korun. Rekonstrukci zajistil pivovar.

„Nemohla jsem dopustit, aby naše rodina, ale vlastně i naše kultura přišla o něco tak hezkého,“ podotýká žena, která řídí valník tažený koňmi už dekádu.

Tradice se snaží udržovat i samotný pivovar, z něhož povoznice rozváží nápoj do restaurací v centru města. „Stará se nejen o formanské řemeslo, ale také o předávání zkušeností sládků, sladovníků, žateckých chmelařů i pivovarských bednářů - ti tvoří jednu z posledních part na světě,“ připomněla Jitka Němečková z Pilsner Urquell.

Příprava na rekonstrukci trvala déle než rok

Aby formanský povoz mohl dál brázdit ulice města, musel před osmi lety projít kompletní obnovou. Přípravy trvaly patnáct měsíců, pak se na sedm týdnů pustilo do díla několik řemeslníků, od klempířů přes kováře, umělecké truhláře až po šičky autoplachet.

Novinky po rekonstrukci

  • Vůz má polstrované lavice i kozlík.
  • Původní pneumatiky nahradila malá kola od traktoru, v jejich středu jsou výměnné poklice s imitací loukoťových kol.
  • Rezervní kolo i hever je ve speciální bedničce pod povozem.
  • Povoz má ruční brzdu, páka je na pravé straně kozlíku. Brzda je zpřevodovaná na zadní kola, ve kterých jsou bubnové brzdy.
  • Na valník se vejde 30 Keg sudů (vratné nerez sudy).

Jako předloha jim sloužil trojrozměrný model, pomohly i historické fotografie z pivovarského muzea. Při renovaci řemeslníci povoz rozebrali do posledního šroubku. Poškozené části vozu vyrobeného v roce 1942 nahradily díly z kvalitního dubového dřeva.

Zatímco dříve šlo na vůz naložit jen náklad, po rekonstrukci jsou na něm nově také výklopné bočnice a odnímatelné lavice, které umožňují po drobné úpravě i přepravu osmi lidí v nákladovém prostoru povozu. Povoz tak může jezdit i při folklorních slavnostech nebo svézt svatebčany. K vidění je i při speciálních akcích města, třeba oslavách uvaření první várky tradičního ležáku v roce 1842.