Lidé mu říkají Dennis, ale jeho původní indiánské jméno je Edacumandi, což znamená paprsek slunečního světla. Pochází z etnické skupiny Maquiritare. Její členové se sami označují jako "říční lidé" - tedy Yekwana.
ChuruataIndiány naučil stavět jejich velké společenské domy zvané atta či churuata, jejich stvořitel Wanadi. Atta má posvátný význam, v překladu znamená kruh. Z dálky vypadá jako velký obrácený koš z listí palmy zvané temiche. Dřevo, které indiáni používají na stavbu, pochází z posvátného stromu Dahak. Střední sloup stavby je považován za pradávný strom života. Ten je symbolem harmonie všech světů. Střešní kruhové trámy a nosníky jsou vždy orientovány podle hvězd. Odráží to víru indiánů v každý nový den. Vítězství dne nad tmou a pokračování dalšího života. |
Jsou to pralesní zemědělci a mistři ve stavění lodí. Pocházejí z povodí řeky Caury, což je přítok jihoamerické řeky Orinoko. Je to vůbec poprvé, co pětačtyřicetiletý indián vytáhl paty z rodné Venezuely, kde má pět dětí a dvě vnoučata.
Nová plzeňská churuata stojí u nové voliéry kondorů. Stavba dřevěné chatrče trvala celý červenec. Návštěvníci zde mohou obdivovat každodenní pomůcky indiánů.
"Dřevo na výstavbu chýše je české. Střechu jsme museli dovézt umělou z Kanady. Přírodní by nevydržela české povětrnostní podmínky," podotkl mluvčí zoologické zahrady Martin Vobruba.
Propadnout indiánské kultuře není těžké. Své o tom ví i plzeňský nadšenec a dobrodruh Jiří Kohout, který se již 45 let věnuje kultuře původních obyvatel Nebrasky, Montany, Jižní a Severní Dakoty či Minnesoty.
Ze své vášně si dokonce udělal i zaměstnání. Indiánskou kulturu přibližuje nejen návštěvníkům plzeňské zoo, ale i vlastního West parku. Rozhovor s ním si můžete přečíst zde.